söndag 25 januari 2009

Väskor


Jag älskar väskor, och plånböcker, jag vet inte riktigt varför men det har bara fallit sig så, andra tjejer tycks föredra skor, där är jag mer sparsam och köper ett par när mitt älsklings par har börjat falla sönder, men väskor, det är något speciellt.

Jag kan sitta lugnt och sansat på spårvagnen och på kliver någon med en vacker väska, det blir början på min jakt efter just den väskan, jag köper inte alla jag faller för, jag har vissa saker väskan måste leva upp till, som jag lärt mig genom tiderna att jag föredrar.

1. Vill inte gå ner för djupdykning varje gång jag letar efter nycklarna, här har jag dock lärt mig en smart sak från min väninna och hennes mamma, jag har satt en hake runt axelremsbandet så jag lätt kan få tag i nyckeln bara genom att dra upp haken, lite fiske i det också, mer effektivt dock,
2. Jag önskar bra fack i väskan, ett med dragkedja, ett lika stort som resten av väskan och gärna ett för mobilen + ett extra,
3. Justerbar axelrem, jag har försökt med sådana eleganta väskor som man vilar på axeln – inget för mig, jag önskar händerna fria, sedan finner jag att jag går med axeln vid örat när jag har axelväskor eller heter de ”tote bags?” och vid dagens slut är jag ganska stel,
4. De skall vara vackra, behöver inte vara äkta läder men de måste vara stilrena, enkla, och klassiskt vackra – jorå, väskor kan vara vackra,
5. Sedan behöver jag i min arsenal väskor som är lite skojiga och galna och sedan ett par som är ultra praktiska.

En sådan ultra praktisk väska hittade jag under tiden jag jobbade på Gatwick, en ”Johnsson” väska, lite mindre modell men med massor av bra fack och tillräkligt rymlig för det viktigaste, bok, plånbok, vatten, telefon, spårvagnskort/ Tube card, och huvudvärkstablett (ni kanske inte kommer ihåg detta från era flygplatsbesök, men det är ett konstant ljud, svår förklarat, som liksom gräver sig in i ditt undermedvetna efter 9-10 timmar på plats). Jag köpte denna väska på Gatwick och det blev det bästa köpet det året och jag njuter fortfarande av köpet.

Jag har mina drömväskor, jag äger en av dem, nu den senaste tiden har jag fastnat för den typen av väskan jag har på bilden, och är det någon som äger en sådan väska köper jag den gärna, har budat på ett par stycken på Tradera men förlorat, så är det ibland – jag antar GUDs sätt att säga att jag inte kan få allt mitt hjärta önskar sig här i världen! Det är nog bra det, men det känns lite tråkigt : )

Har en hel del saker som jag tycker oerhört mycket om, materialistiska saker som, pennor, väskor, lampor, filtar, kastruller och stekpannor, vitvaror, linnen, ja, allt som har med pyssel att göra mer eller mindre. Även att hitta den ultimata ”dräkten” som jag kan ha på mig tills jag gått ner i vikt, men sanningen är att jag har en hel del kläder, en del försvinner i månader i strykkorgen, men jag har en hel del alternativ att välja mellan! En del gömmer sig bakom en massa strunt som jag har i garderoben som är ”kanske” kläder, kläder jag kan ha på mig när jag målar – där det inte spelar någon roll att jag får mer än hälften av färgen på mig!
Men, nu har organisations Marie börjat komma fram lite mer och mer, så vem vet en dag kanske de där” kanske” kläderna är borta, en dag kanske jag får lättare uppsikt över de väskor jag äger, en dag kanske jag inte har en strykkorg!

Men det här med väskor, för mig berättar de en liten historia om vem jag är, de är en liten förlängning av min personlighet, precis som kläder och hår, jag använder inte mycket smink, smycken eller hårprodukter för att leka med mitt utseende och personlighet, jag använder mina väskor och för att vara riktigt ärlig, min passion för Efva Attling smycken!

Ja, jag ÄLSKAR väskor!

Inga kommentarer: