lördag 24 januari 2009

Städning tvätt

Det är underbart med ny tvättade kläder och sängkläder, det luktar gott och det känns så uppfriskande, jag tycker det är skönt att tvätta men inte lika roligt att stryka och hänga undan allt. Innan tvättiden kommer upp har jag kläder liggande nästan överallt, högar, vid tvättdagen försvinner dem högarna och lägenheten känns genast lite större, jag är så slarvig.

Förra helgen kom min kusin och moster och ringde på, jag höll på att steka kött, det osade, jag hade en tonfiskburk i handen , håret i en tofs på huvudet i mina hemma kläder, mysbyxor och linne men magen hängande utanför, oojoj, mitt hem såg ut som en sopplats jag skämdes, min kusin och moster och kusin barnet Elin, fick stanna i trappuppgången, de skulle hämta pizza och tänkte bara säga hej. Jag var tvungen att förklara för Anna, min kusin, att det inte var så att de inte får komma på visit, bara jag som skämdes så över hur jag och min lägenhet såg ut.

Jag är inte förberedd för oannonserade besök, har en sådan oreda och så mycket katthår överallt – saker som jag inte bryr mig om när jag är ensam, men jag önskar inte bjuda in någon till detta hem utan förvarning. Men tänkte jag, nu skall jag börja sköta mig lite bättre, jag har burit upp de saker som jag haft stående i hallen i över en månad, jag har tagit bort överflödet med saker från köket, och tvätten är tvättad – så det börjar se bättre ut!

Jag är inte ute efter ett utställningshem, jag vill att det skall synas att et bor en människa här inne, sedan tycker inte jag heller att det är så trevligt med allt katt hår, där har jag bara två alternativ, dammsuga oftare eller inte ha mattor och borsta dem mer än jag gör i dag – eller raka dem antar jag. Men jag visste vad jag gav mig in på när Olivia kom hem och sedan Azalea – mitt val, mitt ansvar. Azalea och Olivia tycks inte förstå det här med dammsugning.

Det har varit skönt att plocka i ordning här hemma, att kunna göra det för det första eftersom min huvudvärk har avtagit och det utrymme som öppnas upp, lättare att hålla i ordning i framtiden. Har blivit ett organisations monster, eller i alla fall börjat bli det lite, vill veta vart mina saker är, vill undvika att få katthår på mina handdukar, eftersom jag inte önskar någon päls!

Men, det är trevligt att ha ett hem jag inte behöver skämmas över så till den grad att jag låter oannonserade besökare stå kvar i trappuppgången!

Förlåt Anna, Elin och Eva!

Inga kommentarer: