lördag 10 januari 2009

Skrivet på papper


Jag har sagt många gånger att jag önskar ändra mitt liv och råda bot på mina självdestruktiva vanor, oftast ”glömmer jag bort det”, det ligger därbak i hjärnan och skvalpar i dåligt samveta, men jag låtsas som ingenting. Jag trivs inte i min kropp, men det är jag som har skapat min runda form, jag kan inte ens vara en söt fet person, utan oftast finner du mig högröd och glansig i ansiktet, med smutsigt hår och illa sittande kläder.

På något vis har jag lurat mig själv att tro att bara för att jag skriver ner det på papper så kommer det att ske, alla mina mål, planer och framtida belöningar. Jag skriver matlistor, promenadlistor, jag har tips och råd till mig själv – men, det blir inte mycket med det, alldeles för lätt att falla tillbaka i gamla, vana , vanor. Inom mig kommer jag upp med olika ursäkter, medicinen, den påverkar aptiten, ja, det är sant, men det är fortfarande jag som äter!

Det är ingen ide att straffa mig själv, inget jag vinner på att hata mig själv, genom det gräver jag min bara djupare ner i hålet, ser till att jag sjunker ner till öronen i leran – och jag är trött på min ”stackars mig” attityd i alla fall!! Det är mitt J***vl* liv som jag slösar med.

Jag trodde inte att jag skulle befinna mig här, jag trodde inte att det skulle se ut så här för mig idag, jag trodde jag skulle ha en partner, kanske ett barn eller två, vänner, inte som det är nu. Fast som det är i kväll är mycket bättre än vad det var förra året, så allting är väll relativt. Så, livet blev inte riktigt som jag trodde, men mitt liv är inte över än, och även fast vikten inte kan ändras över natt, så kan jag varje dag, ta ett steg närmre mitt mål genom medvetna val.

Genom att inte undvika otrevliga sanningar, genom att göra medvetna val och stå rak in för de konsekvenser de för med, tror jag att det kan börja skifta, om jag gör mer än tänker, gör mer än dagdrömmer om önskat resultat, gör, ”Just Do It”, ser mina handlingar vad de än är med öppna ögon oavsett, rak, hård, kall och positiv sanning oavsett om den gör ont, så tror jag att jag kan gå hel ur det här.

Jag är inte efter några under, jag är inte ute efter magiska lösningar, jag är ute efter ett liv i sanning, inför mig själv och andra, givetvis önskar jag se en minskning på vågen, så jag vet att det går framåt, med i det andra är jag nöjd med en bra dag följd av en annan, och om en dålig dag hamnar där mellan hoppas jag att jag kan se det, men veta ett en bra dag kommer igen, så är det, så kommer det att vara och det är OK!

De saker som har hänt i mitt liv fram till idag har hjälpt att forma mig och de beslut som jag tar, oavsett om jag skapat händelserna eller annat har satt dem i rullning, men det är väl ändå så att livet är föränderligt – av vad jag har hört, livet är i konstant rörelse, flexibelt och lärorikt. Det jag gör idag kan förändra i morgon osv – eller vad tror du?!

Inga kommentarer: