fredag 23 januari 2009

SJUK BLÄÄÄÄÄÄÄ HUVUDVÄRK

När jag har huvudvärk får inte mycket mer plats, oavsett hur mycket jag än försöker, jag verkligen försöker fokusera på att dagdrömma men inget får plats, inget förutom en skarp smärta bakom ögat, ett dunkande och en förkärlek till tanken om en borr och ett hål i skallen där allt kan pysssssa ut – ”oh så underbart”.

Men det får ta sin tid, inne på dag två, jag skall tvinga mig själv ut en sväng i morgon, frisk luft kanske hjälper mig över denna period av ajajajaj vilket nu är en leda, mycket roligare att springa runt, ja, gå runt och göra ”normala saker”, jag kan inte brodera för det gör ont, inte virka för jag har inget garn, inte måla för jag har som sagt svårt att fokusera och det där med läsning är ansträngande eftersom jag ser dubbelt – men jag kan lyssna, så det har jag gjort, det och krupit ner till soprummet med en soppåse med räkskal från i onsdags, ja, ni kan säkerligen själva ana hur det luktade, mycket, mycket illa. Jag tvättade även mig själv eftersom jag inte kunde separera om det var soppåsen eller jag som luktade.

Min värld är dessa väggar, min kontakt med ytter världen är telefonen och datorn, och mitt stora vardagsrumsfönster, jag står där på huk, vilande mitt huvud i mina händer och tittar ut på människorna där ute, som myrorna i en myrfarm, Azalea hackar tänder åt måsarna efter det att jag reflekterar att de kommit tillbaka, de brukar vara någon annanstans under vintern, närmre hamnen. Jag beundrar ytter kläder, Azalea hackar tänder efter måsarna och Olivia sitter och tittar på oss med halvslutna ögon från sin plats på bokhyllan. En dag i sjukhemmet Gerahty.

Jag har funderat över filtar, kommit fram till att jag föredrar fleece framför ull, ull sticks, jag har även mitt lapptäcke från Indiska – min så kallade de lux filt, den används när jag är de lux sjuk. Nu är jag mer fleece filt sjuk. Tror en riktig förkylning gör mig de lux nog för Indiska lapptäcket, det är viktigt med dessa detaljer.

Har försökt att förklara det för katterna, detta med hur jag önskar ha det med bäddningen etc. Att jag föredrar en säng utan kattsand, kanske är det ett straff från när jag och en kompis hällde kattsand i Kris’s säng när han kom hem efter en natt på nattklubb : ) Inte så snällt egentligen, men som sagt, det får jag nog betala för idag. Inte så farligt egentligen, bara att skaka ur lakanet och lägga på det igen. Det är bara lite svårt att få tillbaka den där perfekta positionen med kuddarna!

Har också, bland allt damm i naveln – kommit fram till att det är en månad sedan jag åt chips eller ostbågar eller liknande, jag är mycket stolt över mig själv, har kommit på att om jag äter en kola bit när jag känner mig ”gotte ”sugen så räcker det – hur bra som helst! Som sagt min värld har varit oerhört liten i dag och i går, försökt att läsa lite som sagt, förutom dubbel bokstäver så är jag lite less på ”Scarpetta” huvud personen i Patricia Cronwells böcker, läser just nu hennes senaste ”Scarpetta” och hon är givetvis oerhört vacker, framgångsrik, efterfrågad, gift med sin älskare sedan många år, rik, ja allt, det är så SYND om henne och hon får BÄRA så mycket – BLÄÄÄÄ – men jag fortsätter läsa, de brukar vara så bra, men jag har kanske tappat den där första förälskelse skimret i mina glasögon, rosatinten har klarnat lite. Jag har valet att sluta läsa, men det är ett bra mysterium och jag vill veta hur alla bitar faller på plats!

Men med huvudvärken kan jag inte läsa så länge, så jag har fått nöja mig med att plocka dammtussar ur naveln (skämt) och titta på TV, dag TV är deprimerande, Oprah som jag avgudade förr orkar jag inte med längre – gillar det inte alls, vet inte varför jag svängt så, spelar ingen roll, vi utvecklas, får nya intressen och vinklar, saker kommer och går. En dag…utan huvudvärken kommer jag att gå.

Ja, livet är bra fast det gör ont, skall försöka komma ihåg det framöver!

Inga kommentarer: