tisdag 28 oktober 2008

The Vicar of Dibly



Jag började titta på "The Vicar of Dibly" under min tid i Australien, en arbetskamrat på Blockbuster var mycket förtjust i denna serie och jag tänkte "skadar aldrig att prova" nu är hon, eller serien en del i "må bra paket" saker som jag kan göra för att må bra, det har en go hemma känsla och jag njuter alltid fullt ut. Det gäller även för "Star Trek", ST är som en underbar god natt saga, jag får en ro i själen av de båda serierna, jag tycker giochför sig väldigt mycket om Dawn French, tycker hon och Jennifer Saunders är otroliga människor, plus Stephen Fry.

Tror man behöver saker som bidrar till ett välbehag, att titta på "Mythbusters" på Discovery bidrar alltid med att kittla min nyfikenhet och goda skratt, för mig spelar det ingen roll längre att det finns personer som min mor tex som tycker att jag tittar för mycket på TV, jag får avkoppling och nöje därifrån, samt jag lär mig faktiskt en hel del. Älskar dokumentärer, teknik, Choppers, program som föder nyfikenhet, gör att jag önskar veta mer, vilket bidrar till att jag gör research som jag älskar, att klura ut hur saker fungerar, alla dessa olika saker i världen, människor, djur, teknik, natur, ja, vet inte om min nyfikenhet har några gränser.

Jag läste en bok av Linda Faristein (tror jag stavade hennes efternamn lite fel) en deckare, där hon väver in berättelsen i Manhattan historia, tex att det inte fanns tillräckligt med färskvatten på Manhattan för att förse alla människor som valt att bo på denna ö, så det började gräva tunnlar och depåer för färskvatten, tunnlarna gick under vatten och till fast landet där de kunde avleda vatten från kanaler som fick vatten från bergen. Hur intressant är inte det?! Det gjorde så jag började läsa mer om Manhattan, hon har gjort detta tidigare vilket har lätt mig till att göra research om den första kvinnliga journalisten, Roosevelt Island, helt fantastiskt. Känner hur jag får energi bara att prata om det!

Rethostan sitter i, jag är glad att jag har varit på jobbet i går och idag fast det inte känts helt ok, i eftermiddags kände jag hur jag vissnade. Köpte kyckligsoppa på en Kina krog i går kväll, men den var inte god, eller lika vacker som den soppan jag hade på bild, blev lite besviken. Har dock köpt lite medicin för rethostan och det var en befrielse.

Därför var det extra härligt att komma hem i eftermiddags slå på TV:n BBC Prime och såg två avsnitt av "The Vicar of Dibly" satt som en god kopp te på en kall kväll. Azalea låg brevid mig och gav mig värme, kände hennes lilla kropp andas, underbart.

Så tack Dawn French för att du hjälpte mig slappna av i kväll och få lite "hemma" känsla!

Ohhhhh - BIG NEWS har ÄNTLIGEN efter två, nästan tre månaders sökande hittat ett par vinterskor, GUD vad det har varit svårt, kom ganska snabbt på att stövlar var det ingen ide att ens tänka på, men jag hittade en låg modell som är varm och har en vintersula som gör att jag slipper åka skridskor under de isigare dagar. De är också ganska tuffa i modellen så jag är jätte nöjd, såg att jag säkerligen skulle få betala mellan 1000-1350 kr för ett par stövlar, nu betalade jag 700 kr för ett par läderskor med bra sula och en tuff design, tuff design för mig innebär stilrena. Det är så skönt... gav mig på att armbågas med alla höstlovs lediga ungdomar att prova skor på Scorette och Nilsons, men jag gav upp, blev tom ignorerad av expedit, men det gjorde inte mig ett dugg, jag åkte till Mariaplan och "vår" sko affär där jag fick sitta i lugn och ro och då hittade det jag ville ha!!! Underbart.

I morgon jobbar jag min sista dag denna veckan, ledigt på fredag eftersom det är helgdag på lördag, underbart, vilken lyx för mig, skall giochförsig till Gynekologen för att se om mina menssmärtor och vad som kan göras - ta bort allt? Finns det något annat att prova!?

Men, vet ni, låt oss alla ta tid i dessa mörkare dagar att njuta av kylan, när det biter i näsan, levande ljus, grytor, varma drycker, böcker, musik, filmer och ni som har sällskap varandra!

Jag skall ta hand om mig...nja, jag skall försöka, jag har i alla fall njutit av Dawn French ikväll, vad har du gjort för att må gott?!

"The rich substance of the universe is yours to do with as you wish. Why settle for so little in life when you can have so much, just by daring to be different in your thinking."

Catherine Ponder

Inga kommentarer: