torsdag 30 oktober 2008

Hemma



Jag har lånat detta kort från Mia "Bokstäver och Siffror" det är Mia som tagit kortet, jag tycker att det är oerhört vackert, älskar blommor.

Jasmin, jag hade ett sovrum en gång som hade en Jasmin buske utanför fönstret, så på varma sommar nätter när jag somnade till ett öppet fönster med luft kysst av Jasmin, då var allt perfekt med världen.

Det är underbart med Kaprifol , det vore härligt att ha ett hus på landet, med kaprifol och jasmin, andra doftande blommor och buskar, att sitta på trappen med en kopp te och lyssna på fåglarna, med mina bara fötter i tjockt gräs och blir smekt av en ljummen sommarmorgons vindpust.

Att vara tillräckligt duktig så att jag kunde försörja mig på kreativa saker, målning, broderi, keramik, pärlor, handverk, sitta och skriva, lyssna och få prova på nya saker, leva ett liv i ett stillsammare lunk. Kanske en verklighetsflykt, att bo på landet lite avskärmat från inner standens brus, undvika verklighetens hårdhet, i alla fall stundvis, jag tittar inte på nyheterna för jag vill inte veta allt som pågår, huvud i sanden, jag läser tidningen men endast nyheter som är lokala, undviker konflikter etc. Jag vet att det är mycket som händer, men samtidigt vill jag inte veta allt, nyanserat via media. Det vore underbart om tidningar och nyheterna hade fler inslag av positiva nyheter, glada nyheter som kan sprida värme och glädje, och kanske hopp, hopp om mänsklighetens godhet, för visst finns den där.

Ett rött litet hus med snickar glädje, ett gamalt hus med vacker inglasad veranda, gamla rosbuskar, fin stig till dörren med släta stenar, tjockt gräs och äppleträd, körsbärsträd och plommonträd, om jag har tur kanske ett päronträd. I skogen en porlade bäck med brunt skogsvatten, djupt susande trädkronor. Ett lant kök med brett trädgolv, gammal vedspis brevid en gasspis, stort köksbord med nybakat bröd och bullar. Ett hus med kärlek och omtanke, ett hus där alla är välkomna (med några reservationer ; )

Det här huset finns, det finns i mitt huvud, jag kan vandra dit ibland, sitta ner i en skön stol under äppelträdet och titta på fjärilarna.

Vad är hemma för dig?

"It is just what I have been thinking about! I will stop thinking about what I don't want to happen! I will stop thinking about what I cannot do! I will keep my mind on what I wan't! I will choose a better life in my own mind because it's mine!"

Iyanla Vanzant

Inga kommentarer: