fredag 1 augusti 2008

Ord



Ja, som sagt, jag mår inte så bra just nu, men idag behövde jag gå ner till affären så jag satte på mig det som var lättast, röda capri byxor och den klänningen som syns lite på denna bild.

Jag tog med mig den stora svarta soppåsen eftersom den hade börjat lukta ganska illa om jag säger så. När jag kom ner satt det en man på bänken utanför och han pratade med en dam som såg ut att vara runt 55 år eller så, hon höll i ett sex pack öl. "Ja, det var ju just snyggt, fnys" sa hon när hon tittade på mig, och jag blev faktiskt ledsen, jag tänkte att varför behövde hon säga det? Och sa hon det så högt för att hon ville försäkra sig om att jag hört vad hon sagt. Nu skulle jag ursäkta er om ni trodde att jag kanske överanalyserade detta, och det skulle kunna vara så, men det var oerhört tydligt, det gick inte att missta.

Jag tittade henne rakt i ögonen, jag ville säga något tillbaka men samtidigt vad skulle det tjäna till? Det skulle göra mig lika dum, och jag hade ingen åsikt om henne förutom att hon gjort mig illa med sina ord. Varför gör vi människor så? Varför attackerar vi andras utseende? Jag är inte immun, jag gör också det, för mig handlar det om att - tur att jag inte är så stor - etc. men nu är jag så stor, så nu känns det mest som andra tittar anklagande på mig, att de fnissar om mig, när jag handlar tycker jag att de bakom mig kommenterar vad jag har i matkorgen. Men, detta pågår i mitt huvud, det denna kvinnan sa hörde jag klart och tydligt. Kanke dömmer jag henne i min beskrivning, kanske är det svårare än vad jag trott att undvika, men jag sa inget till henne, jag sa det inte högt - gör det mig bättre?! Vad vet jag!?

Men det var inte det att hon tyckte att min klänning var gräslig som tog hårt, för jag ÄLSKAR den klänningen, utan det vikten det handlar om!

Så, jag är glad att det är över en vecka sedan jag åt alla dessa Cheese Doodels och att Cola Lighten inte har intagits i samma takt som tidigare. Så allt i allt har jag gjort bra ifrån mig denna första veckan av min semester. Har varit ganska mager i maten eftersom fantasin trytit, men samtidigt har jag inte ätit någon snabb mat! Det tycker jag är super bra!!

Så kanske kan vi alla vara lite mer försiktiga med vad vi säger om andra, kanske kan vi välja att inte säga nått, kanske kan vi avstå att få andra att må dåligt för att själva må bra - det är svårt det vet jag, jag är realist - ibland.

Idag tillät jag en medelålders dams ord göra mig illa, få mig att må dåligt och gå hem med blicken i marken.

Inga kommentarer: