tisdag 12 augusti 2008

Per Aspera ad Astra



Som födelsedagspresent för de pengar som jag fått av min mor och syster, köpte jag detta halsband, enda skillnaden är att mitt halsband har en stjärna genom ringen, hängande i en bit av kedjan.

"Sic itur acl astra" står det, det har blivit mitt ordspråk, samlar på dem som sagt, det betyder ungefär: Så går man mot stjärnorna. Per aspera ad astra tyckte jag lite bättre om, det betyder: Genom svårigheter till stjärnorna. Visst är det fint, liksom - inget är omöjligt! - för mig som lever genom drömmar, och därav säkerligen ramlar hårdare när det inte går som jag tänkt det, betyder det ordspråket mycket. Om man aldrig försöker vet man inte vad som kunde hänt, man kan i sin säkerhet låsa in sig - så som jag har gjort nu - eller som jag tidigare i livet gjort, provat, testat om det fungerar och ta det från där, hur det än blev.

Idag har jag vilat, har haft ont i huvudet och känt mig underlig, dessa dalarna kommer och jag försöker så gott jag kan att kartlägga dem, men ibland kommer de som regn från ovan och överraskar mig med solregn. Det är bara att ta ett djupt andetag och komma ihåg att det kommer att gå över. Nu vet jag att besöket till stan i går blev jobbigare än vad jag tänkt mig, men jag blir besviken att jag låter det påverka mig, men jag blir bättre med träning och jag klarar mig bättre rent generellt. Jag vill leva, och livet i sig är en upptäcksresa för mig. Jag utmanar mig i den mån jag kan, vill inte utmana mig bara för sakens skull, men jag har mina mål, ett av dem är att återgå till arbetet på 100 % innan året är slut.

Jag har pratat med Försäkringskassan i dag och jag har faktiskt en bra relation till dem, jag tycker de få ta en massa skit för saker de inte har bestämt utan måste genomföra, jag avundas inte deras jobb. Därför vill jag komma bort från FK så snart jag kan, men mest av allt vill jag bli frisk och klara livet bättre. Jag skall gå upp och arbeta mer och sänka min sjukskrivning och se hur det fungerar. Mest av allt vill jag klara livet eftersom jag är säker på att jag skulle älska att leva det fritt och ledigt, när det gäller mitt beteende, inte hålla på att forma mig efter vad jag tror andra önskar och gå emot mig själv.

I morgon skall jag gå och titta på en ny lägenhet som jag har fått erbjudande om, den ligger en gata från den på Tellgrensgatan, vi bestämde att jag skulle komma förbi klockan 1900, det är en 2:a på 60 kvm, 14kvm större än vad jag har idag, med en klädsammare, nu vet jag av tidigare erfarenhet att det är lätt att "slarva" bort 14kvm så det skall bli roligt att se hur lägenheten är planerad.

Har haft en produktiv telefon dag i dag, beställt tid för synundersökning, pratat med Försäkringskassan och kommit överens om tid för att titta på lägenheten, vi får se om min teori stämmer överens och om jag tackar ja till denna lägenhet borde jag få den, vi får se, jag kan givetvis ha fel - det har hänt!

Efter min svettiga dag i går har jag hållit mig sval idag och haft en lång skön dusch och tvättat mig mycket ren, tom putsade mina fötter och smörjde in dem, vilket Olivia tyckte var väldigt intressant och hon hjälpte till, plus använde filen som tand"borste" när jag var färdig.

Det är så härligt att vara ren och ny duschad!!!!

(Bilden lånad från Efva Attlings hemsida www.efvaattling.com)

Inga kommentarer: