söndag 10 augusti 2008

Happy Birthday Marie!!!!!!



Happy Birthday to yah, Happy Bityday to yah, Happy Birthday.........

I dag fyller jag 38 år, det är en konstig sak att bli äldre för var år som går men jag känner mig fortfarande som 18 år. Undra om det kommer att fortsätta så? Det tyder på det i alla fall, när jag frågar andra så håller de med, de känner sig yngre än vad de är. Komiskt eftersom när jag var 15 år tyckte jag att jag visste allt och var världsvan som bara den, nu är jag 38 år som sagt och känner mig oerhört vilse för det mesta. Men jag skulle inte för något i världen åter bli 15 år och börja om igen, tonårstiden var oerhört jobbig för mig och jag är väldigt glad att den ligger i mitt förflutna, givetvis finns där en massa roliga minnen man kan ta fram, men att göra om det - NEJ TACK!

I går bakade jag Leilas "New York baked cheesecake" med blåbär, den har nu stått i kylen över natten och det skall bli spännande att se om den smakar lika gott som orginalet i New York. När jag var i New York 2002, mars, gick jag ner till Dinern som var på hörnet av hotellet som vi bodde på - "The New Yorker" och beställde en New York Baked Cheese Cake - "Darlin' baked cheesh cake 'll do, your in New York!" - jag rodnar lätt så jag gick där ifrån med ett tomat ansikte och en känsla av - dum bom - men på ett komiskt sätt, inte tragiskt, för när jag tänkte efter, ja.... Det är det bästa jag vet och tro mig, jag skall ta en bild på min skapelse och lämna in en smakrapport.

INGEN har hört av sig, förutom min systerdotter Nicole, hon fyller år den 7 augusti, det tyckte jag var jätte snällt att hon ringde och gratta mig! Men ingen annan har ringt eller hört av sig, jag tänkte optimistiskt att om de inte har ringt kanske de har mailat, så jag satte igång datorn och fann ingenting, min in-låda var tom. Fantasin frodas, kanske är det så att min syster och hennes partner har tänkt komma och överraska mig!? Och därför inte ringt, jag får säkert kort på måndag, jag fyller ju dock år på en söndag så svårt att få fram en postad hälsning då. Pappa hör inte av sig, det vet jag ju, han kommer ju knappt i håg att man existerar på denna samma jord som han själv. Men mamma borde ha ringt, jag menar hon var ju ändå med mig i torsdags, men inte kan hon mena att hon grattat mig på torsdagen så då får det vara?!

De kanske kommer och överraskar mig, cheese caken finns i kylen, jag är ny duschad, och klart det är lite stökigt, men jag har i alla fall diskat. Kanske de kommer?! Men hur skall de veta att jag är hemma? Jag kan ju vara borta! Kanske ringde Nicole för att kolla om jag var hemma, men hon ringde på mobilen inte på min fasta telefon, så jag kunde ju vara precis var som helst. Ja, fantasin och hoppet är igång.

Men för att överraska mig måste det ju finnas ett värde i mig för de andra, jag måste betyda något för dem, men jag väntar, jag skall väll inte ringa och BE om att bli grattad.

Beddad för en rasande dag, här står jag vid hålet, med tån i kvicksanden, suget finns, men JAG har bakat kakan FÖR MIG, för att jag tycker att jag skall få VAD JAG ÖNSKAR när jag fyller år, till middag skall jag laga till mig själv, torsk med äggsås för det är min favorit, så även om ingen ringder och grattar mig denna dag så skall jag i min stilla tysthet gratta MIG!! Jag skall hitta min kamera och ta fina kort på min tårta och visa er vad vacker den blev! Sedan givetvis en smak rapport - det som blir över åker jag till jobbet med, så de kan få till kaffe rasten i morgon.

Så GRATTIS till mig själv, ett år äldre, mer erfarenheter, mer kunskaper och en förhoppning om ett annat år, ett år där jag är mer vaken på vad jag gör, säger och tänker när det gäller mig själv, jag skall göra det bästa jag kan. Jag avslutar med min favorit dikt och återkommer -

"How to get there

Go to the end of the path until you get to the gate

Go through the gate and head straight out towards the horizon

Keep going towards the horizon

Sit down and have a rest every now and again

But keep on going

Just keep on with it

Keep on going as far as you can.

That's how you get there."

M.Leunig

Inga kommentarer: