fredag 8 augusti 2008

Sömn



Det är magi att krypa ner i sängen och bara somna in utan problem, bara glida in i drömlandet och vakna ut vilad. Jag kommer inte i håg när jag gjorde det senast.

Jag kan vara helt slut och knappt orkar läsa en sida ur min bok, jag lägger undan boken och gosar ner mig i sängen. Så börjar det...

Tankar, konversationer med personer som ALDRIG kommer att inträffa, kanske till ochmed fantastiska samtal inför säkerhetsrådet i New York, jag skapar fred i världen, vi lever i en Star Trek värld, där ingen behöver pengar, svälta och där man arbetar för att man önskar göra det, man jobbar för kunskap. Jag börjar fundera på varför det är så olikt världen över. Vem är det som bestämmer att vi måste ha pengar? Varför kan vi inte ge vårt överflöd till andra som behöver det, varför kan vi inte dela med oss? Varför kan vi inte hjälpa varandra? Varför bråkar vi? Varför krig och konflikt - utöver att det ger mer inkomst till länder som redan har?

Ja, sedan "dag drömmer" jag om mer personliga saker, att träffa någon som gillar mig precis som jag är - "warts and all" - jag drömmer om en smalare Marie, en mer avslappnad Marie, en Marie som inte bryr sig så mycket om vad andra tycker om henne, som inte försöker tillgodo se andras behov före mina egna, jag ger och ger och ger tills inget finns kvar. Sedan kommer notan på natten.

Jag blir ledsen, jag orkar inte, jag kan inte få någon rät sida på något! Skall jag förse mitt och Olivias hem med en till lekkamrat? Det är upp till mig, jag bestämmer det ingen annan, skall jag göra si eller så, alltid kolla om andra tycker det är ok - så på natten blir jag ledsen att jag inte litar mer på mig själv.

Jag vill sova, inte drömma, bara somna och vakna känna mig ut vilad och redo för en ny dag!

Inga kommentarer: