söndag 30 november 2008

Lussekatter


Som de flesta helger så har även denna gått förbi snabbt, alldeles för snabbt. Jag har vilat, fysiskt och psykiskt, förutom ett par snabba närbutiks utflykter har jag varit inomhus och fixat och grejat. Satt upp en adventljusstake, både den för levande ljus och den elektriska, satt min "jul stjärna - lampa" i vardagsrumsfönstret och bakat lussekatter!
Lussekatterna blev helt fantastiska, jag stopparde i dom extra russin, älskar russin i saffrans lussekatter. Innan jag flyttade till Göteborg visste jag inte att det fanns lussekatter utan saffran - måste erkänna att det är som vanliga vetebröd enligt min åsikt så jag kallar inte dom för lussekatter, men det är klart, alla gillar kanske inte saffran, jag föredrar saffrans lussekatter!
Har fått äran, jag ser den som en sådan, att måla en tavla till en arbetskamrats kontorsrum, jag fick ganska snart en bild i huvudet på hur jag önskade den skulle se ut, så i går målade jag den färdigt, måste oftast hänga upp den och titta på den ett tag innan jag bestämmer mig för om jag är färdig, eller om tavlan ens "talar" till min själ. Var lite tveksam tills i eftermiddags när jag hängde upp den i min hall som har vit tapet och en bra lampa, jag kunde se färg skiftningarna bättre.
Eftersom det alltid känns lite skrämmande att måla åt/till någon annan, när det bett om de, blev det en konversation inom mig igen om den dög eller inte, och givetvis var det mycket negativt som kom fram, så jag målade en till, en som jag föll för själv, jag gillar den väldigt mycket och den plockar upp ljuset helt underbart. Så nu blir jag jätte tveksam, för de är båda röda fast inte orange röd - du vet klar, klar röd. Som hon ville ha, klara starka färger, de är starka färger dock!
Fast jag måste erkänna att jag är nog glad i båda tavlorna, och det var underbart att måla igen, efter en sådan lång tid av ingenting.
Har även skapat med andra material också, haft en otroligt kreativ helg, mycket färger, olika material, det har varit beroende framkallande, jag var tvungen att "ha ett snack" med mig själv när jag skulle plocka undan sakerna. Om snickarna skall börja sitt arbete i morgon så kan inte allt material ligga framme, det skulle skapa lite mer kaos.
Har kommit fram till att jag är nog oförmögen att ha ett uppvisningshem, rena ytor, bäddat och alltid stylat och super rent, hemma hos mig är det saker överallt, när jag kommer in i något av mina skapar humör kan det ligga projekt lite här och där, något kanske håller på att torka så börjar jag med något annat etc. Min säng är för det mesta obäddad, utan överkast menar jag då, mycket för att när jag väl hittat det perfekta sättet att ha mina kuddar vill jag inte "städa" till det så jag måste börja om från början igen. På köksbordet brukar det ligga korsords tidningar i olika stadier av lösningar, ja, man kan gott säga att det syns att detta hem är levt i.
Bör dock bli bättre på viss del av städning och kanske dammsuga oftare med tanke på att jag har två katter som fäller päls.
Men nu, nu är det dags för min underbara säng och lite läsning, har duschat lite senare i kväll än vad jag bruka så jag har stannat uppe en timme extra -busigt!!!!
"The effort that you apply to each decision to align yourself with your soul is rewarded many times. The part of yourself that reaches toward Light may not be the strongest part of you at the moment that you choose to journey toward authentic power consciously, at the moment that you choos the vertical path, but it is the part that the Universe backs."
Gary Zukav - "The Seat of The Soul"

Inga kommentarer: