måndag 3 november 2008

Dumt val



Jag tänker inte gå in i detaljer här, det saknar jag kunskaper för att göra. men Socialförsäkrings ministern är inte en favorit för tillfället, inte heller vår regering. Jag röstade på Moderaterna 2006, jag fick någon knäpp, jag röstade på Moderaderna för att jag ville ha bort Göran Persson, jag tyckte inte han gjort sig förtjänt av ett nytt förtroende, speciellt eftersom han inte verkade speciellt intresserad av uppdraget. Hade Anna Lind fått vara med oss, så skulle jag rösta på Socialdemokraterna utan att tveka, nu känner jag mig mest vilsen, vilsen och dum.

Jag önskade en förändring och den har jag fått, nu förstår jag inte riktigt regeringens agenda, jag fattar inte riktigt vad de håller på med, först A-kassan, sedan sjukförsäkringen, våra socialaförsäkringar, jag menar inte att det skall vara lätt att missbruka dom, men jag tycker samtidigt inte att "vi" som är sjuka, men jobbar inte skall bli straffade eller piskade, är det inte bättre att se över dem som varit sjukskrivna i många, många år, än att jaga mig som faktiskt hållit mig och håller mig inom den handlingsplans som JAG givit Försäkringskassan, jag har ALDRIG avvikit från denna plan, jag har gjort ALLT de bett mig om, följt alla hänvisningar och råd, verkligen jobbar hårt för att jag snart skall vara tillbaka 100 %, jag får samtal som meddelar att om det kommer in ett sjukintyg till på 50 % kommer min handläggare inte att godkänna den vilket innebär att jag inte får någon ersättning, om jag inte är tillbaka innan årsslutet på 100 % kommer jag att anses som arbetssökande och ställas till arbetsmarknadens förfogande?!

Här blir jag förvirrad, jag har en fast heltidsanställning, arbetet gör mig inte sjuk, jag trivs bättre och bättre på arbetet efter det att jag kommit överens med mig själv om vissa förutsättningar, arbetet gör mig INTE sjuk. Min chef har ingen önskan om att avskeda mig (thank GOD) och vi arbetar alla efter samma handlingsplan, men ändå blir jag ut försäkrad?! Jag har ju inte avvikit från planen, jag har två månader kvar innan det nya året kommer och jag håller mig till planen, varför utförsäkra mig när det är bara två månader kvar till målet?

Min handläggare på FK sa emot sig själv, hon sa i augusti att jag inte riskerar att bli ut försäkrad förens det nya året börjar, då är det en annan situation, men tills 31/12-08 är det ok. I onsdags säger hon att kommer det in ett till sjukintyg på 50 % kommer jag att bli ut försäkrad, jag är inte sjuk. Jag är inte sjuk, jag är inte sjuk.

Min läkare och terapeut har skrivit ett brev till min handläggare, där de understrycker vikten av att jag är sjukskriven 50 % tills sommaren 2009, nu tycker jag att jag kan jobba 75 %, men de säger att de vill att jag skall bli stabilare innan jag ger mig på för "mycket", jag hoppas detta intyg plus brev kommer iväg denna vecka så jag vet vad som gäller.

Jag önskar att det skulle finnas en möjlighet att prata med socialförsäkringsministern och Statsministern, det finns säkerligen orsaker bakom dessa beslut, men det känns som det händer så snabbt och jag undrar om de har gjort någon konskvensanalys?! Om det är så att de är efter de som fuskar, hur kommer det sig att det känns som om det är på bekostnad av oss som sköter oss och följer hanlingsplaner och regler. Jag vet inte hur ma kommer åt fuskare även med detta system, fuskare kommer alltid att finnas oavsett system. Jag tycker inte om det, jag tycker att de socialförsäkringar vi har är ett privilegie och att det är en hjälp som kommer under förutsättning av tillit och att man inte utnyttjar ett system som är tillför att hjälpa när man behöver det som mest.

Som sagt jag vet inte tillräckligt om detta ämne, mer än att jag tycker fel människor får betala för att systemet blivit utnyttjat. Jag vill bara att de skall förstå att det finns människor bakom deras beslut, människor som det har konsekvenser för. Jag säger bara till ministrarna, jag hoppas inte ni hamnar i den situation där ni behöver den hjälp som ni själva håller på att avveckla.

Jag undrar också varför vi måste betala lön/pension till Göra Persson från hans jobb som Statsminister när inter tycktes ha svårigheter att hitta ett jobb, de pengarna kan användas till bättre saker, kanske skulle Regeringen se över sin interna ekonomi och göra besparingar som vi andra måste göra. Eftersom det delvis är mina pengar som betalar lön etc, skall ni inte svara till det svenska folket för hur ni spenderar våra pengar?!

Ja, jag är alltid naiv, för jag hoppas världen är god, och att det inte är fult att hjälpa varandra eller att ha socialaförsäkringar, det är klart man inte skall få pengar utan motprestation, tex att man gör upp en handlingsplan, avcheckningar att denna följs och en viss insyn, tex att bli kallad till FK, rehabiliterings möten, koll hos läkare etc.

Jag önskar, jag undrar vad kan jag göra för att hjälpa till, för att arbeta fram en förändring, ge en tankeväckare!?

Dumt val, långt kvar till nästa val!

Inga kommentarer: