torsdag 13 november 2008

Underligt


Vissa dagar är lite underliga, onsdag var en sådan dag för mig, det kändes att det var något som inte stämde, fast det stämmer inte heller, det var helt enkelt en underlig dag. En underlig dag där det mesta inte stämde. Det hände saker som gjorde att jag blev sen, att jag behövde stanna längre på jobbet och som gjorde att hjärtat flög upp i halsen på mig när jag kom hem. Undrade vad som hänt, vad är det jag kan ha vänt upp och ner för att orsaka alla dessa händelser?! Det sitter kvar idag, när jag öppnar munnen på fika rasten känns det som jag hela tiden säger fel saker och att alla tittar på mig som om jag vore dum – det är i alla fall så som jag upplevde det.

Det positiva är att jag klippte av det, jag tog tag i de uppgifter som jag kunde lösa och kom sedan överens med mig själv att det får vara bra så, jag la ner allt i en låda och stängde locket, ”fortsätter i morgon med att lösa det som kan lösas.” I dag, i morse, var det ren järnvilja som gjorde att jag kom upp ur sängen, jag ville inget mer än att ligga kvar under det varma täcket och njuta av alla mina kuddar, 6 st – jag har ett speciellt sätt som de skall ligga på, och sedan är det bara att gosa in sig. Något som ligger kvar sedan jag var liten är att jag tycker väldigt mycket om att lukta på mina örngott, nu är det lukten av mig och det tvättmedel som jag väljer, det luktar väldigt gott, speciellt när det har kvar kroppsvärmen. Därför är det ofta svårt att komma upp ur sängen.

Jag blev förvånad när jag kom på att jag faktiskt lyckades med den bedriften att lägga problemen i en låda, kanske var det för att jag hade så många små problem som poppade upp hela tiden att när jag väl var färdig så ville jag helt enkelt inte tänka på något problematiskt, jag vet, ovanligt för att vara mig!

Hann med den tidiga spårvagnen i morse så jag kände att min dag börjat rätt, speciellt eftersom jag var så trött och hela tiden fick kriga med min ”elaka monster” Marie som puffade på mig att jag skulle stanna hemma. ”Positiva goa” Marie vann, mycket tackvare att jag lärt mig lyssna selektivt. Att lyssna selektivt fungerar bättre vissa dagar än andra, men jag har fått väldigt bra träning på jobbet nu när de renoverar att inte höra borrar och slipmaskiner. Bästa skolan i selektivt hörande, det är klart att när jag är trött och skör, då vinner monster Marie eftersom jag inte orkar med hennes tjat och ger henne den plats hon kräver.

Nu hoppas jag att jag slipper en underlig dag under en period, det värsta var brevet från Familjebostäder där det stod att min hyra var obetald för november, det stod Inkasso också vilket gjorde mig extra nervös, jag har autogiro så jag blev väldigt förvånad, har aldrig varit sen med hyran under de 8 år jag bott hos dem. Men idag fick jag svar på mitt desperata ursäktande mail, där stod det att jag varit en ”exceptionellt bra hyresgäst under de 8 år jag bott hos dem” och jag skulle inte få någon betalningsanmärkning eller några problem om jag ville byta lägenhet. Det mailet betydde så mycket för mig att jag borde skriva ut det och hänga upp det på dörren så att jag ser det varje gång som jag kommer in i den oron att jag kanske blir bostadslös. Inte för att det någonsin funnits en orsak till att jag skulle bli bostadslös – bara en av mina nojor som jag försöker träna bort.

Allt är löst, det som jag upplevde som problematiskt igår är inte något problem idag, det känns skönt. Det var dock en underlig dag i går, från det att jag vaknade tills jag gick i sängs, men det kanske behövs sådana dagar också, det är små utmaningar som motiverar förändring och det tycker jag är positivt, arbetsamt ibland, men positivt för min del.

"Be True - Be You"

Inga kommentarer: