torsdag 27 augusti 2009

Kommunikations problem

I går natt kunde jag inte somna, vid 01:00 gick jag upp satte i gång datorn och skrev ett mail till Reningsborg, Västra Frölunda, det vita bordet jag såg den eftermiddagen snurrade runt i mitt huvud, varför sa jag inte till att jag ville ha det? Varför betalade jag inte och beställde leverans? Jag vet att en del av mig ville inte ”visa” vad jag önskade, kan inte förklara varför, men kände att det var liksom min ensak.


Lite efter 08:00 ringde de från Reningsborg och berättade att jag fick köpa bordet och betala det vid leverans i eftermiddag.


Jag var trött, haft en jobbig natt och en orolig natt. Gick ner för att köpa frukost mat då jag ingen hade, skämde bort mig lite och köpte juice!


Städade sedan undan så de nya möblerna skulle få plats.


Jag hade en lärande stund om kommunikation när de kom med mina saker, de frågade om jag inte hade hiss (fast det stod skrivet att jag INTE hade det) jag sa att det finns en i grannuppgångens men jag vet inte om det går så bra eftersom när man kommer upp, måste upp för väldigt smala trappor.


Nickande och jarå det går nog, jag frågade igen om det inte vore bäst att kolla trappan först för att se om det går - jag visade den smala trappan och han bara gick förbi mig. Jaha, tänkte jag - no your head be it - säg inte att jag inte varnade er.


Jag och mina 101 kilon sprang upp till vinden och ställde upp dörren, sedan stod jag på min sida vinden och lyssnade på deras svärande och ilskna ord utbyten, jag kände mig lite dum, som jag brukar, men jag förklarade med starka ord att jag försökt berätta för dem om hur trångt det är i den trappan.


De kom in i lägenheten och mer eller mindre släppte linneskåpet på golvet och gav sig i väg för att hämta det vita soffbordet. Den ena killen kom upp ensam med det denna gång, han släppte det på golvet och jag betalade honom.


Jag försökte prata med dem, men antingen förstod de inte, eller hörde dåligt eller tycker inte om att prata med främlingar - för jag fick ingen respons, det kändes ovanligt. 


Hade tänkt be en av dem att hjälpa mig bära upp tv:n på linneskåpet, men jag skippade det, var glad att de så snabbt försvann. Nu har jag beställt hämtning av några av mina möbler, soffbord, bokhylla, TV bänk och fåtölj som jag inte är så säker på att de tar, fåtöljen vill säga, för fröknarna katt har använt den som klösbräda.


Men så vackert det har blivit här hemma, jag är super nöjd, linneskåpet tog hur mycket saker som helst och det känns bra att inte se allt. Nu behöver jag bara ett kraftigt bord till min tv, stora tunga TV - trodde jag skulle kunna bära den själv men  - nej.


Det har varit en produktiv dag och jag är mycket nöjd med min insats, den lilla vita hyllan jag köpte på Second Hand hänger nu på ett litet lustigt ställe i sovrummet - vi får se. Har haft det bra, inte mycket tid åt att tänka och vara orolig, ängslig. Jag hoppas nu på en bra natt, att jag somnar relativt snabbt.


Det var bra att jag tog denna, min fjärde, semester vecka denna vecka, hade först tänkt att inte göra det, men är glad att jag tog mig samman. Det finns oro och ängslan inom mig men jag måste igenom det - så är det bara.


Inga kommentarer: