onsdag 3 september 2008

Panik ångest



I går stannade jag vid ICA på vägen hem för att köpa lite mat, kylskåpet ekade och påfyllning behövdes. Jag tycker om ICA affären vid Kaptensgatan, det finns bra saker och det är fint, plus de har min favorit melon - cantaloupe - jag hade haft en jobbig mage hela dagen och var orolig att något skulle hända när jag var inne i affären. Japp, dumt, vid frukten hände det, jag frågade en av personalen i affären om jag kunde låna deras toalett, men av hälsoskäl får dem inte släppa in kunder på lagret.

Jag kände hur paniken växte, lämnade korgen vid frysdisken och gick ut för att se om kaffet var öppet, nej, blomaffären?, nej, svetten rann, Snagg frisören, Gud välsigne deras vänliga själar, de lät mig använda deras toalett, phew, vilken lättnad. Jag kunde fortsätta handla, men jag ville hem snabbt som ögat så jag fick inte med mig allt jag behövde. Jag blir så ledsen, för det är jag som triggar igång dessa attacker, jag vet en teknik för att bryta attacken men igår gick det inte, jag var över den magiska gränsen. Till saken hör att jag varit utan en av mina mediciner den dagen, kanske det var en bidragande faktor.

Natten till idag kunde jag inte sova, jag somnade men på tidiga morgon kvisten, jag vaknade igen klockan 08.00 eftersom bänk diskmaskinen som jag jagade efter i lördags skulle levereras och installeras. De kom klockan 09.30, lämnade av den och började gå, "ursäkta mig, ni skall installera den också!", "nej, det står bara leverans". Jag tittade på kvittot och det stämde, jag var helt säker på att jag beställde båda "servicarna" eftersom jag visste att det kostade 750 kr, hade pratat med säljaren om det. Men jag klarade inte av det, jag började gråta - inte inför killarna som levererade diskmaskinen, tack och lov, ringde Marie och hon hoppade in för mig.

Inget att göra, Elgigant säljaren Anna var inte speciellt hjälpsam, för att få den installerad måste jag åka till Elgiganten i Sisjön och beställa tjänsten och betala för den innan de kan komma, sedan är det inte säkert att de kan hjälpa mig den inom den närmsta tiden. Där avslutade jag samtalet, orkade inte argumentera med henne. Mitt val är att lämna tillbaka diskmaskinen och köpa den från OnOff istället, eller anställa en certifierad rörmokare som kostar 4000kr. Här blev jag utmattad, ringde min hyresvärd för att se om jag kunde få hjälp - nej, jag la det åt sidan, jag var inte i topp form idag.

Var inte säker på att jag skulle komma fram till jobbet idag, panik attack konstant. Försökte prata med mig själv, " vad är det värsta som kan hända" att jag bajsar på mig, skam", inte för att det fysiskt skulle ta död på mig, men jag tycker att det är tillräckligt skrämmande. Magen knep, jag lyssnade på musik, fantiserade att jag spelade piano åt Rod Stewart. Jag klarade mig fram till Nordstan. Jag behövde hämta ut min medicin från Apoteket, medans jag satt där rann svetten ner för mitt ansikte, rygg, mina lår. Klarade mig in till jobbet utan missöde, men jag skakade, mina händer darrade så och jag kunde inte lugna ner mig. Hjärtat pangade på, magen knep, utmattad, ofokuserad, visste inte om jag skulle klara hela dagen - vid 15.00 tog jag en Taxi hem, helt slut.

Jag är dock väldigt stolt över mig själv för att jag tog itu med det som hände med diskmaskinen, tyvärr börjar jag att gråta när jag blir arg, givetvis är det ett snäpp värre när jag är trött. Men när jag väl lugnat mig var jag duktig på att dela upp det som hänt och börja med att ta bit för bit och lösa de problem som låg framför mig.

Nu har jag tagit min medicin och jag hoppas att den obalans som skapades när jag missade två tabletter, snart rättar till sig, måste ha bättre framförhållning så att jag inte blir utan medicin, det har jag sagt förut!

Panik ångest, det känns som jag skall dö, hjärtat dunkar så det hörs i öronen, svetten rinner och jag blir sjöblöt, ansiktet blir tomat rött, luggen klistrar sig till pannan och jag känner mig som ett stort, svettigt, fett äckel. kroppen darrar som om jag har högspänning susande genom hela kroppen. Trycket ökar i huvudet och lämnar mig med en huvudvärk.

Jag hoppas få sova i natt, jag hoppas på en lugn dag i morgon, jag hoppas på stabilitet, jag vill sova, sova, sova. Jag vill bara vara...

Inga kommentarer: