söndag 14 september 2008

Palla äpplen



I går fyllde Birgitta år, så jag fick följa med Marie ut till Kullavik, men innan vi skulle till Birgitta lovade vi att hämta upp Jonas på vägen, Jonas var och ställde in sin motorcykel för vintern i garaget i Släpa.

Det är så vackert där, det finns en liten väg in till huset där Jonas har motorcykeln under vintern, grusväg, på ena sida en åker, på andrasidan en skogsdunge med lite äppel träd och kaprifol + björnbärs buskar. När det var dags att åka till Kullavik gick jag ner till den större vägen så jag kunde plocka lite äpplen, ja, eller palla, oj vad goda de var, stulna äpplen smakar alltid bäst, ähmn, jag menar svenska äpplen plockade från äppelträden (självplockade) smakar alltid gott, det tycker i alla fall jag. Jag fick sådana barndomsminnen framför mina ögon, jag kommer ihåg hur jag och ett bar barn från gården i Gävle brukade palla äpplen från grannområdet, spänningen, tanken på att bli upptäckt av den gamla farbron. Kan nästan känna lukten från höstluften från min barndom.

Efter över en vecka nästan inspärrad bakom min dörr var det en enorm frihetskänsla att få vara ute, och ute i den friska luften bland träd, natur, helt underbart. Andades in stora andetag av friskluft, slöt mina ögon och lyssnade på ljuden runt omkring mig, det är så underbart. Krama träden och känna kraften komma in genom varje por. Var skönt trött när jag kom hem, fick åter igen spendera från klockan 22.00 till 01.00 på toaletten, men det var det nästan värt.

Hämtade Olivias klösträd också, fick hjälp av Marie, jag satte ihop det när jag kom hem och efter lite finurligt tänkande kunde jag även fästa det i taket, blev bra och Olivia verkade bli lite förvånad när hon kunde sitta så högt upp. Ett uppskattat tillskott tycks det vara. Hon är så mysig nu, vill gärna sova på min arm med huvudet vilande i min handflata, oooohhhh.

Längtar ut, längtar till återgång av det dagliga, jobbet, helgen, det kommer snart att bli bra!

Det var så skönt att få vara ute på landet ett tag, så skönt att titta ut över de ny skördade åkrarna och se äpplen, blommor, tjockt gräs, grusstigar, höra fåglar och lövkronornas susande, så roande för själen så befriande.

Inga kommentarer: