lördag 21 februari 2009

Drama Queen - moi!


En lista på problem som tynger mig:
Min ekonomi – ett problem som varit de senaste fyra åren
Min övervikt – problem de senaste fyra åren
Mina svårigheter att hantera vänskap – problem sedan tonåren
Mina svårigheter att ta hand om besvikelser i relation till hur det är i ”verkligheten” – ett problem de senaste fyra åren
Jag har svårt att sätta gränser - alltid
Att jag inte godkänner mina åsikter och slutsatser – andras väger tyngre - alltid
Att jag inte litar på mig själv – senaste fyra / fem åren
Att jag upplever mig åt sidosatt på jobbet - senaste fyra åren

Jag köpte en bok som heter ”Sluta Grubbla Börja Leva” av Steven C. Hayes, han lär ut en ACT- metod som skall lära mig (till exempel) att upptäcka och acceptera negativa tankar och undvika att fastna i dem och hjälpa mig att leva ett liv som fungerar. Jag brukar ofta börja dessa böcker med en brinnande iver, men det tar emot ibland eftersom vissa övningar är ”svåra” , jag har svårt att översätta dem ibland så de passa in på mig och min problematik. Om det blir för jobbigt lägger jag undan boken. Det har jag gjort med denna, men nu tänkte jag att jag kan försöka vara lite flexible och arbeta med de övningar som jag förstår. En av dem är att lista upp de problem som jag känner att jag har och se länken i mellan dem, om det är en länk mellan dem.

Jag ser en röd tråd genom de problem som jag har raddat upp, jag ser att fem av problemen började för ca fem år sedan, medans andra har sin början i mina unga tonår.

Min ekonomi och övervikt hänger samman med mina svårigheter att sätta gränser för mig och för andra i relation till mig, vilket hör samman med att jag inte litar på mig själv, som hänger ihop med att jag inte litar på mina egna åsikter och slutsatser. Och eftersom detta saknas är det lätt att jag ”uppfattar” mig som åsidosatt på jobbet, fast det egentliggen är jag som sätter mig själv åt sidan!

Ibland händer det saker inom mig som tycks ske av sig själv, på vårt APT i måndags sa jag till en arbetskamrat som inte tyckte att vi skulle sätta upp en skylt om våra öppet tider på vår dörr nere vid gatuplan för det skulle ”uppröra” medlemmar – jag kände bara att han ALLTID kan vända något till ett negativt och jag blev trött och ut hoppar – ” man kan alltid hitta något att klaga på om man vill”.

Det kändes skönt och det bästa var att jag inte kände något behov av att be om ursäkt, jag kände bara att jag har ingen lust att ta ”hans negativitet och i fråga sättande” av var detalj längre, jag upplever det som han i fråga sätter bara för sakens skull. Det mötet hanterade jag bra – jag kunde distansera mig, jag skrev anteckningar för att hålla min hjärna fokuserad på något annat än att jag tycker att möten är jobbiga. Jag tycker de är jobbiga mycket för att det ältas mer än det ordnas.

Hemligheten är – schhh – att jag har många åsikter och bestämda sådana, och hur konstigt det än låter så delar inte all dem! Konstigt eller hur! Lika konstigt som när jag fick berättat för mig att alla inte tycker om mig – fasa – jag som jobbar så hårt för det! Men meningen fortsatte att jag behövde inte tycka om alla heller…det var som att blir frälst – vad är det HON säger!!!????

Jag har en egen etik och moral som leder mig genom livet, sedan den sociala och samhälls ”styrda” moralen och etiken. Jag har svårigheter att alltid landa rätt i det sociala och i samhället när min moral / etik inte stämmer överens med samhällets eller det sociala.

I vänskap som jag tidigare sagt – väger jag allt – har jag rätt att be om detta? Om jag får hjälp med det här, vad skall jag göra tillbaka för att det skall vara ”avbetalat”. Detta kommer från min uppväxt där en tjänst kostade i en mot prestation, den ligger djupt inom mig och kanske kan jag aldrig få bort den helt, men kanske kan jag lära mig lita på att det inte alltid kommer att kosta mig en liter av mitt blod!

Nu är det så att jag vill INTE vara styrd av dessa ”toppar och dalar”, i går var ingen bra dag, men jag är här idag, det är en framgång. Jag är inte genom, jag är i och på sätt och viss är det bara att vila där nu, det är lördag så det är ok, jag kan vila i morgon, det är först på måndag jag måste ha bättre koll på mig – eftersom det INTE får påverka mina arbetskamrater och deras arbetsmiljö, jag vill behålla mitt jobb, så bäst att jag verkligen har koll.

Det är klart, jag känner inom mig ett visst agg, jag känner att jag önskar en viss förståelse för att det är svårt men att jag arbetar med det. Så länge jag inte är utåt agerande – har jag sagt till mig själv, så är det mer en fråga om att mina arbetskamrater låter mig dra mig undan till lugnet ett par dagar.

Kanske det är för mycket, kanske jag inte har rätten att begära det på min arbetsplats?!

Idag har jag i alla fall tillåtit mig själv att duscha – det är inte illa.

Inga kommentarer: