onsdag 31 december 2008

Gott Nytt År !


Gott Nytt År !

I går när jag var och handlade och var på gång att packa mina varor fick jag oväntad hjälp av en kvinna som stod och väntade på sin väninna – jag blev lite förvånad först men tog tacksamt mot hjälpen. Såg henne i ögonen och sa tusen tack! Jag blev så glad, först lite förvånad och visste inte riktigt vad jag tyckte, men bestämde ganska snart att det var trevligt.

Som jag har nämnt tidigare så skall artighet, vänlighet och allmän hyfs vara mina ledord för 2009, jag skall medvetet arbeta på att bli en snällare människa, jag har också som mål att äta bättre mat och börja promenera igen, jag skall ändra dåliga vanor i smyg hade jag tänkt, i smyg fast fullt medvetet.

I dag var jag kanske inte en artig medmänniska, men jag var inte otrevlig, jag försökte ta mig från A till B utan för mycket farthinder, på vägen in till stan fick jag hoppa av vid Haga Kyrkan och uppsöka toaletten på Axess akuten – tack för lånet, sedan var jag redo.

Det var inte lika mycket folk ute som jag hade trott, klockan var lite över 11.00 så jag var kanske ute i tid, letade efter en bok men den fanns inte i någon av bokaffärerna, jag köpte en annan deckare av en författare som jag aldrig läst förut och bestämde mig för att beställa boken av Sussman som jag letade efter, den finns via Internet. Jag hade min tjocka vinterjacka på mig – skulle ha kommit ihåg att den inte behövdes inne i stan, svetten rann längs ryggen och pannan, mitt ansikte var högrött och utan min snedlugg såg jag ut som ett stort rött tomat.

Jag var faktiskt på väg att knuffa undan en äldreman på Wettergrens/Bokia i Nordstan för att hinna fram till kassan före honom, för att fråga efter boken, jag ville ut ur Nordstan så snabbt som möjligt – men jag är glad att meddela att jag fann min vettiga bättre hälft och bromsade in på farten och lät den äldre fråga efter Nobelpristagarna innan jag frågade efter min deckare. Det dröjde inte länge innan jag fick hjälp, så jag är glad att jag sannsade mig i sista stund.

Jag ÄLSKAR kontorsmaterial, pennor, papper, gem, alla olika slags pennor, böcker, notisblock, allt, det är underbart – älskar öppna upp en ny anteckningsbok och börja skriva med en favorit penna. Det fyller mig av hopp och jag tror faktiskt att jag skulle bli lika rörd om jag fick en bukett av mina favorit pennor som en bukett av mina favorit blommor. En gång ”datede” jag en kille som hade klockat att jag gillade mint Mentos, så han hade köpt en Mentos rulle åt mig för en av våra träffar, jag blev väldigt glad över det, att han iakttagit en sådan liten sak. Han hette Damian, ja, namnet fick tankarna att vandra till en skräckfilm, men han var snäll.

Så, i alla fall, misslyckat uppdrag med att hitta min bok tog mig till Åhléns, ett ställe som alltid ger mig ett leende, där köpte jag tre nya anteckningsböcker som kommer att fungera som dagböcker, behövde en ny för 2009 och jag köpte de andra två bara för att jag kunde – och det var rea. Köpte även en musmatta och ett vackert presentpapper som jag nog kommer att göra en tavla av. Sedan var jag fri, kom ut genom dörren vid Femmans Zoo och kände en lättnad att få den kyliga vinden susande runt min rygg när jag satte på mig jackan.

Chansade en sista gång och gick in till Pocketshop, men de hade inte den heller, där köpte jag den andra boken och ett plastfodral till en av mina andra pocketar, super bra, kostade fem kronor, tror att jag skall köpa ett till varje Isabel Allende pocket jag har för att skydda dem lite bättre. Vid det här laget var jag väldigt trött, nians spårvagn kom ganska snart och det var skönt att sätta mig ner, ta av mig bastun till jacka och läsa tills jag kom hem.

Har spenderat Nyår ensam i 8 år – ja,ja, det är inte synd om mig alls, jag har andra möjligheter men som det är känner jag inte för att vara ute på Nyår, jag undviker stöket och beundrar fyrverkeriet från mitt stora fönster på fjärdevåningen, jag ser mot kullen i Kungsten och de bjuder alltid på en vacker show.

I dag var det ingen som hjälpte mig att packa min påse, men jag var in och köpte mjölk på ”min” närbutik (ICA) och tänkte vad skönt det är att ha en sådan butik där de känner igen en så väl att det vet dit förnamn, hur hemtrevligt det är och vad mycket det betyder. Se så små saker som kan göra en sådan stor skillnad, du kan aldrig veta vad för påverkan ditt leende eller vänlighet kan ha på en annan medmänniska.

Åter igen, tusen tack för att du hjälpte mig att packa min påse och att du hade överseende med min kaotiska packning fast du försökte styra upp mig, jag blev glad och fick en varm känsla i hjärtat, jag kommer att minnas dig.

Gott Nytt Vänligare År 2009!!!!

Inga kommentarer: