lördag 27 december 2008

Konflikt


Jag tog en kurs på Universitetet som hette ”Peace and Conflict Studies” min favorit professor hade hand om denna kurs, det var mest för den sakens skull som jag valde detta ämne, men det skulle snart visa sig att jag hade ett starkt intresse för detta ämne plus en naturlig ltalang för ämnet. Under en ”tutorial” hade vi en diskussion om hur det kunde bli fred i olika länder som hade konflikt, vi diskuterade Irland, mitt inlägg var ”sluta slåss” mitt tänkande var att ingen önskar leva i konflikt. Det födde fler diskussioner, för det är svårt för mig att förstå konflikten i Irland eller mellan Israel och Palestina, jag känner t.ex. inte till historien, i alla fall inte mer är ytligt.

Det är svårt att förstå hur det är att leva i konstant konflikt, barn som växer upp i länder med krig, oro vet de något annat läge? Finns det någon i Israel eller Palestina som var med från början? Som vet hur det var innan? Denna konflikt förbryllar mig, ett folk som varit ”landlösa” och som fick se så mycket av människans ondhet, hur kan de förvisa människor från något som länge ansågs som deras land – varför kan de inte dela? Kan det bli fred i ett land uppbyggt kring konflikt med en befolkning som inte vet något annat – och hur kan de hela tiden ha nya vapen och bomber? Tar det aldrig slut? Vilka förser dem med dessa destruktiva och livsavgörande destruktiva elakheter?

Ja, till viss del kan jag räkna ut vart elakheterna kommer ifrån, det finns trotts allt länder som tjänar pengar på detta elände. Kanske är det så, en slags jakt på människan för att se till att vi inte blir för många, som älg jakt, ja, jag vet att jag låter hemsk, äcklig och allt, men hur kan människor önska livet ur varandra så, för att man råkar vara född i ett annat land? Krig är absurt tycker jag, det är min personliga åsikt.

Samtidigt har jag resonerat att det kanske inte är underligt att det finns krig och konflikter i världen, med tanke på vad som händer ute i landet, det blir konflikter mellan grannar, på krogen, på jobbet och vissa av dessa leder absurt till våldsdåd, har vi blivit mindre toleranta eller vad är det som händer?!

Så konflikt, krig, bråk, jag önskar att vi alla kunde vara medvetet snällare mot varandra, och när jag skriver det vet jag att det även gäller mig själv, att jag måste vara snällare, även med mig själv!

Lugnare, snällare samhälle och värld…
Fredsduva av Pablo Picasso

Inga kommentarer: