fredag 26 december 2008

God Fortsättning !


Jag är glad att jag valde att stanna hemma över jul, att jag stod fast i det beslutet, inte lät mig övertalas av inre röster, nu var de faktiskt inte så aktiva, det har kommit ett pip men det var allt. Jag har njutit av att det finns tid för mig, att jag kan välja precis hur jag vill ha det – till viss mån –jag följde med hem till min kompis föräldrar men kom hem redan vid 21.00, då var jag mentalt väldigt trött. De är så duktiga att hålla flera samtal igång på samma gång vilket jag INTE är, jag tappar lätt bort mig, men jag stängde av öronen.

Idag sov jag länge, låg och njöt av min underbara säng, jag njöt också av att huset var så tyst, låg och sträckte på mig, till och med på tårna, lyssnade, tittade och bara var. Åt en lång frukost, risgrynsgröt, juice (lyx) vörtsmörgås, te, men det fick ta sin tid, sådan lång tid att jag tror det utvecklades till lunch, så jag tog ett ägg också. Löste korsord, läste lite, stängde av TV:n.

Ringde min mamma och tacka för julklapparna och höra om jag prickat rätt med mina – det hade jag, det var skönt, sedan tog jag min andra kopp te för dagen och satte mig på golvet i sovrummet och läste min bok av Dawn French ”Dear Fatty”, där stanna jag tills det var dags att gå till min kompis vid 16.00, lovat att följa med ut till hennes föräldrar igen, denna gången med barnen, se när det öppnar sina julklappar, men pappan till barnen var en och en halv timme sen med att lämna barnen så jag kunde inte följa med eftersom jag behövde vara hemma vid 20.00.

Men, det jag försöker förklara är att det känns underbart att jag är med och påverkar vad jag önskar göra med min tid och det känns helt underbart, jag kan bestämma (så långt samvetet låter mig) om jag vill göra något eller inte, jag kan sätta mig och läsa en hel dag utan att någon frågar vad jag gör var femte minut eller varför jag sitter där och ser så sur ut – fast allt jag gör är att läsa. Trycket, all gammal historia, det slipper jag bära på, jag behöver inte hålla ihop mig själv så hårt att det gör ont i varenda por jag har på kroppen – jag har hört att de är många!

Att få bestämma över mitt liv är underbart, att få säga nej och att det håller utan en massa skuld på lagd, är en sådan frihet det är svårt att förklara. Julen har varit en tung helg för mig, jag har satt det med ett” likamed ”tecken att jag mår så dåligt och går under mer eller mindre. Jag kan inte gå med på det längre, jag skall göra vad jag mår bra av, och det går säkerligen att komma fram till kompromisser.

En positiv sak jag lärt mig under julen är att virka, min farmor lärde mig det när jag var liten, men jag har inte gjort det sedan farmor dog 1992, men min kompis mamma lärde mig det i går kväll och det var vanebildande, behöver bara lära mig det där med hörn lite bättre. Det är roligt att lära sig nya saker.

Det har känts skönt och harmoniskt, även när det blev lite jobbigt klarade jag av det, för jag hade vetskapen om att jag snart skulle åka hem till mig – frihet att bestämma över mig själv – Bliss!
"Rädslan existerar fram till dess att det oundvikliga sker. Efter det bör vi inte ödsla kraft på den." Från Det Femte Berget av Paulo Coelho

Inga kommentarer: