onsdag 10 december 2008

Onsdag



Förra veckan hade min väninnas barn julspel på sitt dagis och jag var bjuden. Det handlade givetvis om Jesus barnet, min väninnas ena dotter var värdhus värden och hade en replik och den andra dottern (den minsta) var en ängel.

Det var hög spänning hos mig, mormorn och mamman när det blev dags för den mellersta dottern att säga sin replik, stora systern satt med oss och jag tror att vi alla satt på kanten av stolen och höll andan.

Josef frågade värdhus värden om han hade något rum åt dem, indraget andetag, vi blev alla nästan yra av andnöd..."nej, det finns inget rum...men jag har en lada..."phewwwwwww, hurrra, hurra hon klarade det, hon lurade oss lite när pekfingret började gå mot munnen och blicken upp mot taket, men hon fixade det - jaaaaayeeee!!!!!

Lilla syster pratade på fast hon inte hade några repliker, kan man rå för att man är så underbart söt och charmig att man inte kan hålla tyst?! Älskade barn, efter föreställningen var de båda så stolta och jag tror att jag, mormorn och mamman alla flöt på små rosa moln.

När jag satt där och såg alla föräldrar samlas runt sina barn gick det helt plötsligt upp för mig att jag var vuxen som de andra föräldrarna, jag har kort i mina album från när jag hade uppvisning på dagis, det känns som om det inte var så länge sedan. Jag är vuxen, jag är på andra sidan, jag sitter vid de vuxnas bord nu, jag kunde haft ett barn i ett julspel, köpa julklappar till mina barn, göra vuxna, ansvarsfyllda saker.

Det var en "aha" upplevelse, inget negativt eller sorgligt, bara ett konstanterande. Jag har alltid undrat när man känner sig vuxen, jag brukar fråga de som blivit första barns föräldrar - "känner du dig som en mamma nu?, känner du dig vuxen?" oftast svarar de att de fortfarande känner sig som arton år - som jag, men jag tycker de beter sig mycket mognare än mig. De känns liksom vuxnare på någotvis!

I går hade den äldsta dottern ett Lucia tåg, men då låg jag raklång i sängen utan förmågan att röra på delar av kroppen, den hade liksom tagit semester utan att ansöka om det - bara stuckit! Inget att göra, det är bara att gilla läget och hoppas att semestern inte blir långvarig.

I morgon kommer en herre och sätter dit el uttaget sedan är det färdigt, har plockat undan lite så han kommer fram dit han skall i alla fall. Har ni detta fenomen också? Nu när min vägg är ny målad i denna vackra färg har jag svårt att sätta upp tavlorna på väggen, jag hade en tavellist där innan ombyggnaden, nu helt plötsligt blir jag lite tveksam om jag vill sätta upp den igen. Detta lämnar mig med problemet (lyxproblem) att jag har ett antal tavlor och en spegel som jag inte har plats för, om jag inte vill sätta tillbaka dom där de var tidigare....Får ta mig en funderare, ingen brådska precis.

Trivs bra med denna förändring!!!

" A Herbal Remedy for LIFEACHE.

You suffer from lifeache, your whole life is sore; it hurts when you move it. HERBAL REMEDY. Take one patch of grass, a mild day and two large green trees. Lie on the grass beneth one tree and contemplate the other tree. Nap from time to time or gaze occasionally at the grass. Pain will subside. Lifeache cannot be cured but you can learn to MANAGE THE SYMPTOMS."

Leunig

Inga kommentarer: