tisdag 30 december 2008

Fantasi


För mig är drömmar oerhört viktigt, att få dagdrömma, skapa i huvudet och ibland överföra det till ord eller tavlor. Jag antar att detta är en av orsakerna till att jag tycker om barn och tycks komma så bra överens med de flesta barnen. Jag lever kvar i deras fantasivärld, där man fritt kan komma på nya djur arter och leva i magiska slott med drakar som husdjur och älvor i trädgården – allt är möjligt.

Fantasin är oändlig och det älskar jag också, när jag läser en bok ser jag karaktärerna i boken i mitt huvud, allt utspelar sig där som min egen film. Jag älskar att fantisera lite innan jag somnar, ibland är det inte så bra eftersom det kan bli svårt att somna, jag ligger och fantiserar och måste komma på ett nytt namn åt mig själv, de kan ta sin lilla tid. Oftast är jag talangfull i mina drömmar, har bra kunskaper om någonting som kanske kirurg, eller som medlare i Irak, eller som fredsmäklare i Mellan Östern – saker som aldrig kommer att ske i verkligheten.

Jag tror att mina drömmar och min fantasi har varit mig behjälplig under svåra tider i mitt liv, ett ställe dit jag kunde fly och försvinna ett tag, en buffert som kom mig till handa när livet blev och blir för tufft. Verklighetsflykt kanske det kallas i vuxen ålder, men det skiter jag i om ni ursäktar språket.

När det gäller mina personliga problem vill jag inte fly, utan dem vill jag gärna ta hand om så snart som möjligt, att vara rå och öm men arbeta igenom dem är viktigt, jag vill inte sopa det under mattan eller låtsas som om att det inte finns, utan jag vill ta itu med det och hitta alternativa sätt att förhålla mig.

Under 2008 har jag gjort myrstegs -framgång, jag har gjort förbättringar som fastnat och det är jag stolt över, de kanske inte är så många, men de håller och det är det viktigaste. Jag har hjälp, stöd från professionellt håll vilket jag inte hade 2007. Här har jag fått höra att fantasi är en bra resurs vilket har stärkt mig, jag känner att jag lutade mig tillbaka lite, allt jag tycker om mig själv är inte negativt eftersom jag själv alltid uppskattat min fantasi och dröm förmåga, att få höra någon av ”värde” ge sitt medhåll i detta betydde oerhört mycket.

Kanske är det därför som jag tycker så mycket om TRISS reklamen ”En dag händer det” även om det bara är att bli först i kö:n på en nyöppnad kassa, det tycker jag personligen är en hög vardags vinst!

Så jag kommer att fortsätta drömma och fantisera även in i år 2009.

Inga kommentarer: