fredag 18 juli 2008

På väg hem...fredag


Mitt arbete ligger i centrala Göteborg, i Nordstan, utsidan, och det är stressigt i bland när man skall hämta lunch eller göra ett snabbt ärende, och eftersom jag jobbar med telefonen ganska mycket så längtar jag efter lugn och ro när jag slutar. Nu är det ju Gothia Cup veckan så jag vet att det är mycket mänsikor i rörelse och inte kräver jag att hela världen skall tiga bara för att jag är trött.
Men jag har en bekännelse att göra, även fast jag själv varit tonåring, så är tonåringar ett MYSTERIUM för mig. Varför skriker de när de pratar i mobilen? Har dem inte spegel hemma? Varför pratar de med varandra som om de satt på varsinn sida av spårvagnen? Varför tror de att vi som sitter med i spårvagnen är intresserad av deras konversation? I eftermiddags när jag var på väg hem fick jag nästan en hjärtattack när en tonårstjej helt plötsligt skrek till och gormade "men jag vill inte dit och göra det där" fniss, fniss, "då sa Dennis så, för han såg en tjej som han tyckte var läcker, men en annan ville ha henne också, och så började de bråka - varför bråkar inte Dennis om mig" Skrik skrik.
Det är något jag funderar på ofta när jag åker med spårvagnen och det är en grupp tonåringar på vagnen, det är som att studera en unik art av fågel, de tittar länge i spårvagnsfönstret, rättar till håret, läppstiftet, sina kläder. Detta gör de kille som tjej, i varje yta som kan ge en reflektion tillbaka. Modigt tycker jag, att de gör det så ofta, tillochmed mitt i Nordstans köpcentrum inför Gud och alla ; ) Det är viktigt hur man ser ut, även när man inte bryr sig om hur man ser ut - för även det är en stil har jag lärt mig.
Säkerligen var jag lika jobbig när jag var tonåring, jag hade inte samma resurser som de har idag, men jag ville nog också utmana och testa gränser. Lite jobbigt bara när man sitter på andra sidan och börjar bli gammal, det är min slutsatts i alla fall, när jag hör mig själv gnälla över dem, oartiga, ohyfsade och okammade : )
Jag borde ha satt mina hörlurar i öronen och lyssnat på Ulf Lundell i min MP3 spelare, men jag var så trött att jag inte ens kunde bry mig om att ta upp den. Men nu är det fredag och jag skall planera lite under helgen, jag skall fundera ut lite saker.
Det har varit en bra dag, jobbat en hel dag, och fått lite saker gjorda.
Nu är det fredag!

Inga kommentarer: