torsdag 30 juli 2009

Ytterligheter

Jag märker att jag påverkas av andra människor, ytterligheter kommer insmygande i mitt sinne och börjar reta mig, jag tycker inte om det, jag önskar att jag inte påverkas som jag gör, en lös mening här, ett ord där och min hjärna analyserar.


Jag är tacksam att jag blivit bättre på att distansera mig själv från jobbet och det som sker där, för i 99 % av fallen har det inget med mig att göra. Men att arbeta med mig själv, att påminna mig om att det inte handlar om mig är tröttande, och när jag blir trött blir jag även skör.


När jag är skör har jag svårare att bena ut saker för mig själv. I dag fick jag ta i med hårdhandskarna, ta ett par steg därifrån och dra tillbaka den uttröttade delen av mig själv. I stället för att fälla en spydig kommentar som jag senare kommer att ångra, reste jag mig upp, lämnade fikasoffan och gick till frysen för att ta hem två kycklingfiler. Jag förvarar en påse med två kilo kycklingfiler i frysen på jobbet då de inte får plats i min lilla frys här hemma.


Jag klappade mig själv på axeln över att jag kom i håg att jag ville ha med mig hem kycklingen och bestämde mig för att gå hem, jag sa inte hej då till dem som satt och fika, jag ville slinka i väg ljudlöst.


När jag kom hem var jag mycket trött - igen - så jag tog mig en vilostund bredvid Olivia och fick äran att hålla i en av hennes underbara tassar, kanske snarkade jag, för någon timme senare vaknade jag med Azalea bredvid mig och Olivia liggandes på mina ben.


Det var svårt att vakna till men nödvändigt. Det blåser mycket ute, regnat till och från vilket bidrar till att det är mörkare ute, det var underbart att ligga i sängen och bara njuta.


Jag har arbetat i tre veckor och jag är väldigt nöjd med min instats, väldigt nöjd med hur jag har hanterat mig själv och de olika ögonblick av utmaningar som kommit min väg under de senaste två veckorna.


Jag har det svårare när vi blir fler på jobbet, men jag har det även svårare med vissa människor än andra - men så är det kanske i livet och inget som jag skall straffa mig själv för.


Var dag är en ny upplevelse och en ny möjlighet till lärande och det tackar jag för, även när det tar krafter.

Inga kommentarer: