torsdag 23 juli 2009

"Dom kallar mig hora" P1 dokumentär


I morse lyssnade jag på en Podcast som jag laddat ner från P1 dokumentär, ”De kallar mig hora”, jag fann mig sitta och skaka på huvudet titt som tätt, Maria som gjort dokumentären har gjort ett väldigt bra reportage, hon gick bland annat ut och frågade en del män som hon mötte på gatan om de har kallat en kvinna för hora någon gång under sitt liv.

Till min förvåning svarade många att de gjort de, de kom inte alltid ihåg varför, en man sa att det var för att en del kvinnor lämnar män om männen inte har tillräkligt mycket med pengar eller hög nog status, en kvinna hade lämnat honom under en ekonomisk tuff tid för honom och då hade han kallat henne för hora.

Det som fick mig att reagera mest var när en försvarsadvokat kallade en ung kvinna som blivit gruppvåldtagen för hora, att hon klätt sig utmanande och var känd som hora i området. När reportern Maria frågade vad han fått det ifrån, berättade försvarsadvokaten att det hade gått rykten där den unga kvinnan bodde att hon var en hora, den unga kvinnan var nyinflyttad, och försvarsadvokaten påstod att det måste finnas en viss sanning i detta rykte.

Försvarsadvokaten fortsatte med sin förklaring och jag blev mer och mer förbluffad, Maria frågade om rykten alltid var baserade på sanning och advokaten medgav att så var inte alltid fallet, men i denna unga kvinnas fall stämde det. Den unga kvinnan hade också klätt sig på sådant vis och betet sig på ett sådant vis – så det var visst OK för grabbarna att utföra sin gruppvåldtäkt – stackarna kunde ju inte kontrollera sig för en sådan uppenbar utmaning?!

Jag är förvånad och arg över dessa resonemang, om det var försvarsadvokatens dotter eller barnbarn? Hade han resonerat så då? Om barnbarnet eller dottern haft på sig jeans och ett linne?! Var det OK för grabbarna att våldta henne då, samma klädsel som den unga kvinnan hade på sig?! Jag tror det skulle låta annorlunda då, även om barnbarnet eller dottern hade rycket om sig att vara hora.

Om jag som kvinna kan bli anklagad för att klä mig för utmanande och får skylla mig själv om jag blir våldtagen undrar jag vad det säger om männen som våldtar kvinnor, vart ligger deras ansvar? Skall de inte kunna kontrollera sig? Har de ingen impulskontroll? Vad är det som gör att det är OK för en man att våldföra sig på en kvinna för att hon visar armar och ben?

De flesta kvinnor kan behärska sig när männen går i bar överkropp, till och med när de knallar omkring i shorts utan något på överkroppen – varför anklagas de inte dessa män för att vara en hora? När männen har haft sex med flera partner är de en klapp på ryggen de får – en riktig man – är han då, ”horbock” men fortfarande med en positiv ton – hur går det ihop?


Maria frågade även de kvinnor hon mötte om de hade blivit kallade för hora, alla svarade ja, jag har också det, och jag kan tycka att det är otäckt, men visst rycker man mest på axlarna och vandrar vidare, jag vet att jag inte är en hora, speciellt jag som inte har haft sex på nio år – jag är snarare en nunna än en hora, inte för det gör mig mer värd, snarare är det lite sorligt.
Jag blev kallad hora på högstadiet fast jag var oskuld, på gymnasiet fast jag var oskuld, sedan måste jag medge att även när jag förlorat min oskuld blev jag kallad j***la svenska hora när jag en eftermiddag gick igenom köpcentret ”Nordstan”.



Här blev jag arg, irriterad, fem grabbar i tonåren står och kastar ur sig en massa grova ord för att få en reaktion, de skrattar gott och klappar varandra om ryggen och fortsätter. Här, den eftermiddagen ville jag gå fram till dem och skrika dem rakt i ansiktet, men det hade inte haft någon effekt det är jag säker på.

Jag tror inte att jag är någon feminist, inte för att det är något fel i att vara en feminist, och kanske jag är det ändå eftersom definitionen av ordet är: ”Feminism – riktning som strävar efter att förbättra kvinnans ställning i samhället och åtminstone uppnå jämställdhet med mannen, vanligast i någon organiserad form.”

När jag tänker efter tar jag det för givet att män och kvinnor i det mesta är jämställda, jag ser klara skillnader som jag inte ser som svagheter utan snarare som ett komplement till varandra, män har stryka rent fysiskt som kvinnor saknar, medans kvinnor har en mental styrka som män saknar. Jag tror på våra skillnader, jag tror på dem för att de gör att vi komplimenterar varandra, vi kan hjälpa varandra på ett bra sätt.

Jag som kvinna behöver inte alltid klara allt, sedan är det roligt att försöka borra själv i stället för att vänta till mannen i sitt liv kan hjälp till, men ibland är det skönt att kunna luta sig tillbaka och få någon som kliver in och tar över.

Men att bli kallad hora, att bli kallad för detta nedvärderande ord som det är, är inte roligt och inte en ursäkt för varför kvinnan blir våldtagen, även en prostituerad kan bli våldtagen. I radio reportaget som Maria gjort, fick vi höra hur försvarsadvokaten frågade den unga kvinnan varför hon inte sa ”nej” – här är jag glad att jag redan befann mig på mitt kontor, jag blev så ARG!!!! Vad tror han ”Öh…skulle jag säga nej?”


Hora: kvinna som mot betalning (yrkesmässigt) har sexuellt umgänge med män , nedsätt; kan verka stötande, allmännare sexuellt vidlyftig kvinna särskilt i mäns språk.

Hora: ha sexuellt umgänge med annan än make om gift person eller allmännare, vardagligt nedsättande.

Horbock: man som ägnar sig åt erotiska utsvävningar. (nedsättande något ålderdomligt)

Min mening är dock att bli kallad horbock inte är lika kränkande som hora. Ord gör ont och stannar längre i själen, vi borde alla vara försiktiga med att ge oss på varandra med ord, för även om de är sagda i ilska, utan egentligen menas – så är orden ute och de stannar hos mottagaren. Även om försvararen gör sitt jobb genom att kalla den unga kvinnan för hora, följer det med den unga kvinnan i form av dokument, media och i själen – vad kan man kalla de män som våldtog henne?! Barbarer, äckliga idioter, nej, deras gärning är förkastlig och jag kan inte hitta ett ord som är tillräkligt grovt för hur jag känner för dem.

Våldtaga: tilltvinga sig samlag med någon genom våld: är inte det ett brott grovt nog?

Inga kommentarer: