tisdag 8 december 2009

Veta mera


Tänk, tänk om jag kunde få veta allt, veta allt om det som jag finner intressant, att kunskapen glider in i hjärnan, att den finns tillgänglig och till användning när behovet kommer?! Nu vet jag att vissa saker som jag önskar veta mer om är komplicerade, till exempel konflikten mellan Palestina och Israel, rent instinktivt går mitt hjärta till de palestinier som befinner sig i Gaza eller blir utsatta var dag, nu vet jag att det även finns Israeler som far illa, men Israel har en rik bundsförvant. Att leva mitt i en konflikt, jag kan inte en ana hur det skulle vara, otryggheten måste vara stor. Hur lever man? Hur försörjer man sig? Hur är det med saker som rinnande vatten, el och tillgång till matvaror? Det är svårt att sätta sig in i en sådan situation.

Sedan skulle jag vilja veta mer om Egypten under farao-tiden, vet inte hur jag lärde mig att en av solgudarna heter Ra, men det måste varit i skolan, det är svårt att tänka sig att de funnits det är så sago likt, fullt av mysterier och möjligheter. Jag är tacksam för att de tog hand om sina döda som de gjorde, svepte in dem, begravde dem i sådana ståtliga gravar – där att upptäckas för senare generationer.

Har alltid haft svårt för stor makt som intar andra länder, min rättvise gen uppskattar inte det, när jag läste till exempel att Storbritannien gav Israel till de judar som var ”stat lösa” efter andra världskriget, kom frågan – ”vem gav dem rätten att göra så?” Det fanns redan befolkning i Israel, hur kan man bara ”ge” bort ett land. Ja, nu kan jag ha missuppfattat detta så det är inte 100 % fakta, men har för mig att det stod så. Storbritannien har haft ett finger med i många länder. I Australien ansåg det att det inte fanns någon befolkning eftersom de Aboriginals var nomader och odlade inte sina mark, så de tog det som deras och behandlade ur befolkningen mycket, mycket illa.

Brist på respekt rörande människor, mänskligheten och våra olikheter gör mig irriterad, även fast jag själv inte är immun för det. Men att välja att ”döda” i stället för att försöka nå fred är svårt att förstå, jag kan förstå att fred kan vara svårt att förstå om man är uppvuxen i konflikt, men önskan måste väl ändå att få leva fritt, leva.

Nya områden att vara nyfiken över kommer upp var dag, och jag antar att det är ganska bra om jag inte vet allt om allt jag är intresserad av, och att jag ibland måste söka och läsa mig till vetskap – för det göder nyfikenheten, och utan nyfikenheten skulle det vara trist tycker jag!
(Foto verk av Gaudi)

Inga kommentarer: