fredag 25 december 2009

God Jul






































Jag vaknade till tonerna av julmusik, jag sträckte på mig och satte mig upp, det var skönt att vakna i min säng, i mitt sovrum i mitt hem och veta att jag idag inte kommer att bli utsatt för någon form av stress, underbart.

Jag tog det lugnt hela dagen, jag målade, läste, städade undan lite, plockade, skrev, förundrades av tystnaden, den underbara tystnaden. Det kändes lite underligt att jag, i en relativ livlig del av staden, spårvagnarna kom och gick med sin regelbundenhet, några få bilar, men tystnaden var i majoritet.

Njöt, det var underbart, jag hade ingen TV på ingen radio, på något vis var det väldigt välgörande.

Julafton var i min smak, visst kände ett uns av ensamhet och undrade över mitt val, men det passerade snabbt, en påminnelse kom som ett brev på posten.

Kanske kommer det en tid då jag uppskattar julen igen, men jag tycker inte om den press vi sätter på oss själva, de ”måste:n” och ”skall-göras”, julen är en fridsam tid, eller så trodde jag, klart jag minns mina barndoms jular med ett leende, men nu i vuxen ålder och med jular som känslomässigt dragit ner mig djupt.

Oftas tar det lång tid att återkomma till det ställe där jag var innan jag åkte.

Men i år, som förra året tog jag det lugnt, jag gjorde vad jag önskade i den tid jag önskade och i det stora hela var jag mycket harmonisk.

Nu är det snart över, för i år!

Till alla er som gillar julen hoppas jag ni haft det härligt, den blev ju vit i år!

Inga kommentarer: