lördag 21 november 2009

och så en dag blä...

Jag stod där i hissen, mitt i mot spegeln och så slår det mig, "nähä, så här kan jag inte ha det" dubbel hackor, stor "leverfläck" som skall undersökas efter som den tycks ha ett eget liv. Magen är mycket stor, byxorna hänger ofta under magen och det går att ignorera ett tag, men det kommer en dag - en dag då det slår dig, det kan vara så enkelt som när trosresåren snärtar till under magen, under bergkammen av fettet.

Jag gav upp, jag slutade helt enkelt att titta mig i spegeln och blunda för att jag var tvungen att köpa större kläder. Jag rör mig inte om jag inte behöver, jag föredrar att göra stillsamma aktiviteter och stannar gärna inne under helgen, gömmer undan mig från verkligheten.




Men, stående i hissen var jag trött på mina dubbel hakor, jag var trött på ett ofta smutsigt hår och denna aning av illa lukt. Jag är trött på att alltid vara trött, jag är trött på att bli svettig hela tiden och att rörelser ofta är arbetsamma. Jag är trött för att kläder ofta får mig att se större ut eller är tantiga, jag är trött på att alltid vara FÖR varm, mest är jag trött på att vara så stor.

Men, jag tänker inte följa en diet, har gjort det så många gånger, och i vissa fall med bra resultat, men ofta hamnar jag här igen. Det är en livsstils ändring som jag behöver göra. Som en narkoman eller alkoholist, får jag se till att inte ha saker hemma som jag inte behöver, det vill säga, inget av följande: snacks typ majschips, godis, Malteses, choklad, försöka inte dricka lika mycket cola som jag gjort på sista tiden.

Jag tänker inte förneka mig något, bara äta mer "reglerat", det vill säga bättre portioner, mindre portioner, mer varierat. Det jag skall öka, verkligen öka, är att röra på mig, röra på mig mera. Klart, kanske skall jag inte använda lika mycket fett som jag gör i dag, men annars skall jag äta "normalt".

Börja röra på mig, det blir svårt i början, tungt, men jag måste vända detta nu! I min takt, i min tid, åt mig, för mig!

Jag vill inte vara fet

Inga kommentarer: