söndag 1 mars 2009

Vad fort det gick - helgen snart slut!


Allt för snabbt är helgen över, men så är det, kanske är det bra gör så att kommande helg är efter längtad. Jag har bara varit, varit hemma och bestämt själv vad jag önskar göra, när och hur, det har och är underbart att veta att här hemma hos mig bestämmer jag, för resten av mitt liv känns inte lika givet att det är mitt att styra över, jag upplever det som jag har nu gett bort den rätten och det gör mig mycket arg, ilsken och nästan hatisk mot mig själv.

Jag försöker nu göra mitt bästa med att göra fred med mig och själv och det beslutet som jag kom fram till, jag får också bena ut vad andra kan begära av mig, vad för rätt de har till mitt liv, så jag vet att det är ok för mig att sätta gränser och fortfarande bestämma över mitt liv, så som det är.

Jag var ute och handlade idag, fick följa med min kompis när hon skulle handla, fick lite magknip men det gick över, det var nästan första gången som jag var ute under helgen. Ja, förutom när jag hyrde ”Indiana Jones” i går kväll och köpte mig lite lördags godis, det var riktigt mysigt. De känns alltid lite konstigt att komma ut när jag varit inne en dag eller så, det är som om jag glömmer hur skönt det är att vara därute. Såg ett par snödroppar i vår rabatt utanför dörren, söta som socker.

Jag mår inte själsligt riktigt bra, mest för att jag önskar veta hur mycket av mitt liv som verkligen är mitt att bestämma över, om någon kan tvinga mig att göra något jag inte vill bara för att de gått i borgen för mig. Jag vill veta hur stor rätt jag har att ta mina egna beslut, välja vad jag önskar göra i mitt liv och hur jag skall leva det!

Jag är väldigt arg, ilsken och besviken, jag känner mig nästan hatisk, det är en obehaglig samling känslor att ha i kroppen på en och samma gång, ett åskväder inom bords, oroligt och svårt att komma till ro.

Jag satt och skrev ett brev i går för att hjälpa mig att få ut en del av det som jag har inombords, se om det inte hjälper om jag öser ut i stället för att jag bär det med mig vart jag än går. Jag drömmer kontiga drömmar, jag mår konstigt i min själ, jag känner mig ostadig medans jag försöker hålla ihop alla delar som gör mig.

Nu stundar en ny vecka, jag träffar min terapeut på tisdag, och jag hoppas på hjälp med att reda ut lite guide linjer. Min stund hos min terapeut är MIN, en plats där jag känner mig säker och där jag är ok, tillåten. Att jag har en naturlig plats där och det jag gör och tänker inte är så underligt, mitt andningshål, mitt, mitt ställe och jag är faktiskt ovillig att dela med mig av denna stund, jag behöver ha ett ställe där ingen ur min så kallade familj kan komma in.

Har ett par saker inbokade denna vecka, men annars tänker jag ta det med ro, inte springa runt i onödan. Vad skal du göra för att ta hand om dig och må bra?!

Inga kommentarer: