söndag 22 mars 2009

Raketos och andra minnen från sinnen


Efter en helg av att göra mycket av ingenting fastnade mitt minne på ”Raketost” och Coca-Cola flaskor i glas, en liters flaskor, grillad kyckling och pommes fritts på fredagar. ”Raketost saknar jag faktiskt, smakminnet av den dyker upp lite då och då, minns dock inte när de försvann eller varför de försvann, vet att de var dyra att köpa så de tillhör inte vardagsmaten.

Smak och luktminnen kan komma överraskande och ta dig tillbaka till en annan tid ett annat ställe, precis som att jag kan känna våren i luften eller att snö eller regn är på väg – vet du vad jag menar?! Jag tycker mycket om mina sinnen, att lyssna, lukta, känna på det viset skapa ett minne eller en bättre bild av omgivningen.

Lukten av mina laken, örngott – lukt av mig, min person, den tillhör mig och min personlighet, lukten som välkomnar en när man kommer hem eller hälsar på hos någon. Jag kommer ihåg hur biktigt det kändes för mig att skapa mitt hem så det verkligen var mitt hem – att det skulle dofta rätt, och dit har jag kommit.

Mitt hem, mitt underbara hem, skall få björk parkett i hall och sovrum, det tycker jag skall bli vackert, får skaffa en bra matta till hallen så jag inte repar golvet med sand eller grus som följt med mig in. Det är en förändring, och om jag har råd skall jag köpa en vacker gardin på Åhléns och sätta upp den i sovrummet, på det viset har jag ordnat en liten förändring i mitt hem – och det är kanske allt som behövs.

Helgen har varit och en ny vecka börjar, ska ta det lugnt, en dag i taget, ett steg efter det andra, ta det med ro. Jag är inte lika arg längre och inte irriterad, men klart jag har varit ensam med mig själv och mina katter den här helgen, ingen som har petat eller stört mig, vi skall ta ron med oss Me, Myself and I!

Inga kommentarer: