torsdag 5 mars 2009

Ord


På min dator på jobbet har jag ett kort med en ritat tjej som stigit upp ur sin säng och öppnat upp fönstret till en stor leende sol, hon har ett stort leende på läpparna och jag blir så glad när jag ser det, det går liksom inte att vara på dåligt humör med denna bild framför mig! Klart det går, men det är svårt att motstå läppar som önskar le och om de ler så hänger själen med.


Jag behöver sådana kort och påminnelser lite här och där, de fungerar som brödsmulor längs stigen, fast istället för att hitta tillbaka hjälper de mig att hitta fram. Jag tycker mycket om kloka ord, för ett par år sedan började jag samla på dem, jag har nu tre böcker full av visa, kloka och härliga paragrafer, med ord som hjälper i de flesta situationer.


Det ger mig kraft att läsa kloka ord från människor som gjort resan före mig, att se andra vägar att gå, andra sätt att tänka i olika situationer. Kanske är det därför som jag reagerade så när jag läste ”slå lilla hjärta slå” på spårvagnen, det satte sig rätt i mitt innersta inre. Under en föreläsning hittade jag en annan, ett par paragrafer som jag skrev in i min bok, det var skuret in på skrivbordet jag satt vid det löd något liknande ”…today is the present, thats why they call it a gift” skall dubbel kolla det senare.


Även fast det är jobbigt just nu känner jag en styrka som jag inte haft tidigare, ett underligt lugn i en turbulent period. Men vikten av en stund i ensamhet finns fortfarande, att få vara utan påverkan – det är paradiset, i alla fall just nu. Det hör samman med mitt starka behov av att känna att jag styr mitt liv, att jag bestämmer över vad jag önskar göra och inte göra, utforska och se vart mina gränser befinner sig.

Jag är otroligt trött, det är svårt att hålla ögonen öppna, det lockar att bara sluta ögonen och försvinna bort i drömmarnas rike. Jag väntar faktiskt på att jag skall vakna snart, men det händer när det händer – så är det med livet har jag märkt. När jag gick hemifrån låg Olivia och sov gott på ”ottoman”, så fin, det såg verkligen ro fyllt ut.

Köpte en hel hög med kort i tisdags, jag har dem vid min dator hemma, jag har dem där så när jag känner så kan jag antingen skicka i väg ett vackert kort eller bara sitta och titta på det ett tag – ibland är det allt som behövs, att få hjärnan på andra tankar, in på en annan väg om möjligt.
(Jag har låna kortet från Ilustris hemsida, korten finns att köpa bla på Ängla shoppen i Göteborg, Maria Plan).






Inga kommentarer: