tisdag 10 mars 2009

P1 Dokumentärer


Under tiden jag arbetar lyssnar jag med ett öra på dokumentärer från P1s arkiv, de har en uppsjö med dokumentärer att välja mellan, jag håller på att lyssna mig genom alla, och det är underbara individer, ämnen och nya kunskaper som sköljer över mig. Etern sprakar av ”aha” upplevelser.


En av de första dokumentärerna i dag handlade om en tjej som arbetade på Pressbyrån på en tunnelbanestation i Stockholm, en station som används som mötesplats för ”skinheads”. Aziz hette hon och hade en mamma från tyskland och en pappa från Marocko. Hon var/är underbar, stod för sina åsikter och vågade i fråga sätta på ett klokt och sansat sätt. Vi fick höra ett samtal som hon hade med en kille, Kim, som tyckte att Sverige skulle vara vitt, Aziz frågade honom varför, frågade varför igen etc. Kim hade inte någon djupare förklaring till sina åsikter, han kunde inte gå djupare in i diskussionen, han tyckte bara så men viste inte riktigt varför, tycktes det.


Jag kan stå för mina åsikter på papper, men jag är inte lika modig verbalt, det är klart att det beror på vad vi diskuterar, det finns ämnen som gör att jag glömmer min ”rädsla” för att uttrycka mig. Jag ÄLSKAR att uttrycka mig, och blir glad när jag vågar göra det verbalt, att jag säger vad jag tycker och inte backar – om någon kan förklara hur de tycker om ämnet kan jag ändra mig – om jag anser att förklaringen jag fått låter bra, var jag inte oäven att ändra mig.


Jag tycker om att lyssna på andras historier, erfarenheter och känslor, det blir som att ögonen öppnas och jag ser saker på ett annat sätt. Jag började till exempel spara på kärlekshistorier under min tid i Australien – för det gav mig hopp. Hur träffar man en partner? Hur kan det gå till? Kellie träffade sin man Glenn på en turist buss i Egypten (de är båda Australiensare och var på semester i Egypten!). Alison och David möttes på ett möte i London, Alison studerade en termin där och David är från England, de bor med sina två barn i Noosa, Queensland, Australia. Axel träffade sin sambo via nätet, ja, det finns olika sätt och många möjligheter för att träffa en partner – kanske skall jag inte ge upp ännu!?


Möjligheten att lyssna på Susanne Björkmans dokumentärer via Sveriges Radios arkiv, program, dokumentärer är en förmån anser jag, tänk vilka möjligheter vi har att arkivera levande historia och att den är tillgänglig för oss i allmänheten. ”I händelsernas centrum” dokumentären som handlar om att vara minoritet (kvinna) på en arbetsplats som Aftonbladet och Expressen, där hör jag ljudet av gamla telefoner med rullplattan, skrivmaskinernas knattrande och jag kan nästan se framför mig de stora glasögonen och utsvängda jeansen!


Det skulle vara roligt att göra en dokumentär, att få stilla sin nyfikenhet, utforska, rota, lära och mätta ”veta mer” hungern. Discovery Channel, det är en kanal som tillfredställer många av mina titta på TV behov, ”Mythbusters”, ”Skitiga jobb”, och alla de andra dokumentärerna.


Har du möjlighet, lyssna på någon av de dokumentärer som erbjuds.


Jag samlar på historier, kärleks historier, levnads öden allt, det är underbart att lyssna.


Inga kommentarer: