tisdag 2 juni 2009

Förkylningar och ädelstenar o en o annan mineral


Ett bättre namn för en speciell typ av hosta finns inte ”rethosta”, det har jag för tillfället och en näsa som inte kan bestämma sig om den skall vara täppt eller rinna, när den bestämt sig för att rinna märker jag det inte förens det droppar ner över munnen!! Ja, jag vet, ingen trevlig inner syn, men jag ville som vanligt dela med mig.

Håller på att läsa en bok om ädelstenar, den är mycket bra och drar mig in i historien och händelserna runt dessa ädelstenar. Jag har lärt mig en hel del om Bärnsten – Amber – jag visste inte att man kan lägga in det i elden och att den då sprider en god lukt, nu kanske det inte är att rekommendera då äkta bärnsten kan vara värt en del. Jag vet att jag, liksom författaren, tyckte att bärnsten var lite tråkigt, den var orange till en början och mycket av det jag sett har varit ”gjord” bärnsten – plastig och oattraktiv, jag visste inte att det finns, vit, röd och nästan svart/grön bärnsten. I Gdanska, tror jag det var, finns ett helt altare gjort av bärnsten, det skall visst finnas ett helt rum också.

Det kapitel jag läser om nu handlar om ”jet” , jet är som namnet antyder en svart sten som frän början var ett träd, jet och bärnsten – kommer från samma organiska början men av olika sorter, tänkte inte på det. Blev väldigt populärt som sorgesmycken under Drottning Victorias tid i England, när hennes make dog bar hon det under nästan hela sitt resterande liv, tydligen bytte hon till vita pärlor lite senare. Staden Whiteby i England var stället där det togs fram, renades, polerades och formades. Whiteby – där Dracula steg i land.

Jag har sett sorgesmycken och tycker om i den, men föredrar nog det man i dag kan göra med berlocker på ett halsband med ditt barns, eller käras namn och foto, framför ringar och berlocker med hår från den som lämnat oss.

Opaler är min älsklings sten, men då måste de komma från Australien, inte Brasilien. Jag älskar tanken på att jag bär något som varit en del av Australiens mark/land, innanmäte. Jag har en opal som hänger nära mitt hjärta och en ring som nu tyvärr är för liten – men snart kan jag ha den igen. Tycker även om ametister och markasiter. Det slog mig att jag faktiskt inte visste vad markasiter var – är det kol? – det var visste en mineral likt pyrit.

Det är roligt att lära, härligt med tillgång till dator och bredband och Google : )

Nu är det dags att läsa mer om Jet sedan sleep – vilket tack vare förkylning är lättare nu!

Inga kommentarer: