tisdag 9 juni 2009

Ekonomi del två

Jag håller på att städa upp min ekonomi, och eftersom mitt bredband och telefoni abonnemang nu gått ut funderar jag på att byta leverantör. Telefonin är redan ordnad, har haft telefoni via bredband ett år eller så, och det har varit tillfällen när telefonen inte fungerat, och kvalitén inte varit den bästa – så jag åter gick till Telia Sonera och fast telefoni.

När det gäller bredbandet har det visat sig lite svårare, Telia Sonera tar 249 kr i månaden för mobilt bredband, och det tycks ligga mellan 199 – 250 kr i månaden, 3 har för 99 kr månaden, men jag är lite konfunderad över vad som ingår i det, så jag skall fråga i dag.

Allt jag vet är att jag önskar avgifter för telefoni och bredband som är under 340 kr, bredbandet kan då kosta mellan 160 kr till 190 kr. Jag tror att oavsett så är leverantörerna ganska likvärdiga, kanske lite skillnad på service.

Det är en lektion i att lita på mig själv, att inte hålla på och rådfråga andra, för jag vet vad jag önskar och vad syftet med bytet är – att sänka kostnaden. Jag frågar andra som om jag inte ”fattar” själv, det är nästan som jag lämnar över ansvaret till en annan person. Så, nu tar jag tillbaka mina frågor och ”vad tycker du” och tar egna beslut.

I dag klockan 15.00 skall jag till budgetrådgivaren och jag hoppas, hoppas att det finns något att göra, något sätt att städa upp min ekonomi, eftersom det för ögonblicket inte är hållbart. Men själv ser jag inte några möjligheter, jag tycker att det känns som jag gjort allt som kan göras. Men kanske vet hon en annan väg.

Det som känns underbart är att jag inte har några skulder hos Kronofogden eller väntande hos Inkasso, så i allt kaos har jag i alla fall lyckats hålla mig där ifrån. Jag vill inte hamna där, nej, nej, nej.

Ekonomin är ett område för oro, hoppet finns att det kan finnas ett hopp om hjälp, kanske lätta bördan lite, jag menar inte att ansvaret skall tas från mig – tvärtom, jag har skapat denna situation och får ta ansvar för den – det är som det skall vara.

Återkommer…

Inga kommentarer: