onsdag 11 juni 2008

Fenix och draken




Eftersom jag har bestämt mig för att investera i den förändring jag önskar mig kändes det viktigt för mig att ha symboler runt mig som påminde om vad min innersta önskan är, eftersom det är lätt att glömma det när man vill falla tillbaka i gamla mönster, som är väldigt lockande och lätt. Frangipanin på min handled påminner mig om min inre styrka och om vad jag kan om jag verkligen bestämmer mig, den glittrande, gnistrande stenen i min näsvinge om att det finna alltid möjligheter.

Jag är mycket förtjust i fågeln Fenix, återuppstående, jag ser det som att fågeln Fenix är en stark och vågande figur, som lever fullt ut med vishet och nyfikenhet, men samtidigt väl medveten om att livet är skört, jag tror på återuppståndelse, men kanske på mitt egna vis, jag tror att jag kommer att återuppstå när jag dör, i någon form kommer jag igen, kanske kommer en kaprifolbuske fram ur min aska, eller en daggmask, tanken på att vara till nytta även när jag är död tycker jag om. Men jag önskar leva nu, i denna stund.

Kinesiska drakar inspirerar mig, de representerar vatten, men står även för makt, vishet, fred och harmoni. Så givetvis kunde jag inte motstå när kombinationen av de två fanns på ett hänge av Jade, Jade som jag älskar, kunde det bli mer ämnat än så, det var menat att bli mitt och så blev det, kanske lite dyrare än vad jag tänkt mig, men jag är mycket nöjd.
Så här i tidig sommar känner jag att återuppståndelsen är överallt, runt omkring i olika former. Hängbjörken får sin vackra gröna skrud, kastanjeblommor flyger i vinden, det luktar liv, fåglarna viner förbi för att mata hungriga ungar och svalorna på kvällskvisten får mig alltid att stanna upp, återuppståndelse i naturen varje år, även vi människor lever upp, vi får en annan energi, öppnar upp oss för omvärlden, det är härligt att se.
Magic Happens står det på ett klistermärke jag köpte för ett par år sedan, och jag tror på magi, öde, förutbestämdhet, ja, till en viss nivå, visst kan mycket vara förbestämt men vi styr mycket av vår framtid genom de val vi gör var dag. Så går man till en tarro läsning är det som sägs aldrig skrivet i sten vilket man skall komma ihåg, jag styr mitt liv, jag måste ta ansvar för de val jag gör i mitt liv och ta ansvar för det som händer, givetvis sker det saker som jag eller du inte har kontroll över, men det är viktigt att ta ansvar, jag skall nu ta ansvar för mitt liv och mina val i vardagen. Jag skall leva i "Mindfullness".
Det är svårt att förändras och jobba för förändring, gammla vanor är som bekväma gamla utslitna skor som man inte vill kasta, det är mindre motstånd fast det egentligen orsakar mer skada.
Så med mina talismanns skall jag fortsätta, fortsätta även när jag misslyckas det är hemligheten för mig!

Inga kommentarer: