måndag 27 april 2009

Inköpsstopp - en utmaning till mig själv



Nu har jag infört inköpsstopp, en månad är första målet, sedan får vi se. Jag har också börjat sälja saker på Tradera och skall fortsätta tömma vindsförrådet, jag har hur mycket som helst där uppe, saker jag inte har använt på flera år. Klart vissa saker är jag bunden till mer av sentimentala skäl, men annat kan jag göra mig av med tycker jag.
Detta kom jag på när jag satt och väntade på att få komma in till min terapeut, när den kloka tanken var klar kände jag hur kuggarna gick i gång i bakhuvudet, något kändes som jag borde komma ihåg, det känns som jag missat något. Då på kuggarnas fjärde varv blev det en bubbla – min terapeut skulle ha semester någon gång runt denna tid, "var det 8 maj, 18 maj eller kan det till och med varit vecka 18?" När en kollega till min Terapeut kom förbi frågade jag om det var så att hon var på semester (min terapeut vill säga) och så var det!
Det hade varit skönt att sitta där i fem minuter, jag blev lugn och hamnade i ett läge av harmoni, det var så skönt, så när jag reste på mig för att gå gjorde jag det i gott mod även fast jag inte fått träffa min terapeut.
För tillfället känner jag mig rätt "lätt hanterlig" inför mig själv, jag har lättare att se vad som påverkar mig och varför det gör det, jag kör med mitt mantra att jag har ett val det har underlättat det för mig. Det har hjälpt mig att hamna i min älskade vuxna Marie. Jag kan fortfarande bli tjurig, men jag tar då ett steg tillbaka och ser att det är relaterat till en ovilja, att jag gått med på något som jag egentligen inte önskade. Men har jag valt att säga ja, får jag ta ansvar för det, lära mig att tänka efter innan och inte senare.
Jag tror även att en annan orsak till att jag för ögonblicket anser mig vara lätthanterlig har med aktivitet att göra, när jag kommer hem gör jag olika saker, saker som är så långt från mitt arbete att göra, vilket underlättar för mig att släppa taget, inte låta saker som skett på arbetet cirkulera hela kvällen och natten. Jag har böcker som jag fängslas av, musik som inspirerat mig, en balkong att säkerställa och göra användbar för både mina kattöser och mig själv.
Men, även fast ekonomin är för dj***vla jobbig, så hoppas jag på att jag alltid kan betala mina räkningar, det är viktigt för mig, och att jag kanske har lite över till mig själv – för mat. För saker behöver jag INTE det vet jag, men på något vis blir det lätt på impuls när jag köper något eftersom jag arbetar i stan är det lätt hänt. Plånboken blir åter lämnad hemma och lite planering med mat och en liten slant på fickan skall jag klara detta, jag får nog abstinens besvär, men hellre de än inga pengar.
Det är även skönt att det är en relativt kort vecka denna vecka, jag jobbar till och med torsdag klockan 1200 sedan är det hemgång, ledig fredag, under den ledigheten skall jag måla min byrå har jag bestämt, det kräver att katterna är avskärmade ett tag så jag inte får massor med katthår och kattassar överallt – vet att token Azalea skulle tycka att det är väldigt intressant det jag håller på med – hon är en söt liten toka.
Inköpsstopp min utmaning, första etappen är denna vecka 18 (undantag ok att köpa målarfärg till byrån) har inte riktigt bestämt vad gränserna går, men saker från Apoteket är ok, mat är ok, men sedan är det inte något nödvändigt där i mellan. Detta innebär också att jag måste bli bättre på att laga mat hemma, en aktivitet som jag gillat innan.
Inköpsstopp börjar NU – huua!

Inga kommentarer: