måndag 8 februari 2010

Måndags Blues eller något sådant

Tror jag har ”måndags blues”, tycktes inte ensam om denna, kanske är det vädret, vädret som blir anklagad för mycket, det har varit lite gråare – även fast morgonen var ljus och förhoppningsfull. Jag brukar finna mig i den årstiden som är, för det är var det är, inget jag kan ändra hur mycket jag än försöker – önskar att jag kunde ha denna inställning till andra element i mitt liv.

Hos terapeuten pratade vi om att ta en stund för att ”komma tillbaka till mig själ” under dagen, att stanna upp ta ett djupt andetag, vila i stunden innan jag fortsätter. Även försöka sätta bokmärken på fler av mina självdestruktiva beteenden. Har några uppsatta, men det finns andra situationer som jag behöver flagga så jag kan stanna upp och komma tillbaka. Det handlar – för mig – om att bygga upp en integritet.

Arbetsplatsen är mitt laboratorium, där studerar och iakttar jag mina kolleger för att se de olika nyanserna, de olika sociala ”regler” och koder som finns där även fast de inte syns tydligt som jag skulle önska – eftersom jag tycks bryta dem ofta, ofta för att jag inte ser dem eller förstår dem, sedan gillar jag inte regler som gäller ”hur en människa” skall vara för att bättre bli accepterad av andra, samtidigt som jag önskar att jag bättre kunde se och känna till dem, för att hjälpa och eventuellt skydda mig själv bättre.

Jag bryter många sociala regler dagligen, men varför bryr jag mig så över detta när jag egentligen inte gillar de regler som finns? Varför spenderar jag så mycket tid på att oroa mig att jag gör ”fel” när jag inte vet vad det är jag gör fel tills det är gjort? Varför bryr jag mig så mycket om så mycket att jag knappt orkar ta hand om mig själv?

Här kommer bokmärken in, påminna mig själv om att jag ansvarar endast för mig själv, jag kan endast ändra på mig själv, jag kan vara vänlig mot mina medmänniskor, men jag behöver inte ”rädda” alla eller ”lösa deras problem”. Jag kan fokusera på att få mig själv att fungera för mig själv i min vardag utan att vara egoist – så är det – tror jag!

Inga kommentarer: